Casino

Originaltitel: Casino
Regissör:Martin Scorsese
Utgivningsår:1995

Om Casino:

Las Vegas 1973 en stad fylld av glitter och drömmar. Det är scenen för miljonärer, politiker och glamorösa showgirls. Där bor spelare, lånehajar och hallickar - och det är maffians paradis. Sam "Ace" Rothstein är mannen som i den smältdegel hänsyslöst driver sitt casino.

Titel: Maffiabröder
Originaltitel: The Untouchables
Regissör: Brian De Palma
År: 1987
De omutbara

Robert De Niro, Sharon Stone, Joe Pesci, James Woods, Don Rickles, Alan King, Kevin Pollak, L Q Jones, Dick Smothers, Frank Vincent, Melissa Prophet, John Bloom, Pasquale Cajano, Bill Allison, Vinny Vella, Philip Suriano, Richard Riehle

Martin Scorsese, Nicholas Pileggi

Drama, Kriminalare, Biografi

USA, Frankrike

Recension Casino

- Bobby Peru skriver:
Casino är Martin Scorsese's "uppföljare" till Maffiabröder. I den här filmen skildras staden Las Vegas glittriga tid under 1970-talet. Filmen bygger som så många andra gangster / maffiafilmer på en bok. Den är skriven av Nicholas Pileggi, som även skrev den liknande filmen Maffiabröder (Goodfellas, 1990). Jag tycker om boken, faktiskt bättre än filmen, även om filmatiseringen fångar vissa...

Recension av Casino - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Italienska maffian, Kriminalare Top 50
Diskussioner om Casino  (0 diskussioner)
Kommentarer om Casino (513 st)
BigBbaby (Anmäl)   10:09 14/1
En film som i slutändan vill för mycket. Ej det bästa jag sett inom genren casino/betting/maffia. Har dock använt den stilistiska tonen när jag byggt hemsidor inom betting. Exempelvis https://xn--bstaoddsbonusar-0kb.se/.
Rai (Anmäl)   12/10 2018
Var så länge sedan jag såg filmen så jag mins den knappt.. ska kolla på den igen/ nu....
Roswall (Anmäl)   26/6 2018
Har svårt för det grova våldet.
Hypostas (Anmäl)   4/4 2018
Sänkning till trea efter omtitt i anhedoniskt tillstånd.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Det går inte att klaga på vare sig manus, regi eller skådespelarinsatser och filmen har en utomordentlig bra miljöåtergivning av glittriga Las Vegas. Men trots att allt tycks vara perfekt så toppar det ändå inte hos mig. Kanske har jag nån slags maffia-allergi. Nä, det är Joe Pesci jag är allergisk emot. Får huvudvärk av hans tjatter.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Casino