Casino

Originaltitel: Casino
Regissör:Martin Scorsese
Utgivningsår:1995

Om Casino:

Las Vegas 1973 en stad fylld av glitter och drömmar. Det är scenen för miljonärer, politiker och glamorösa showgirls. Där bor spelare, lånehajar och hallickar - och det är maffians paradis. Sam "Ace" Rothstein är mannen som i den smältdegel hänsyslöst driver sitt casino.

Titel: Maffiabröder
Originaltitel: The Untouchables
Regissör: Brian De Palma
År: 1987
De omutbara

Robert De Niro, Sharon Stone, Joe Pesci, James Woods, Don Rickles, Alan King, Kevin Pollak, L Q Jones, Dick Smothers, Frank Vincent, Melissa Prophet, John Bloom, Pasquale Cajano, Bill Allison, Vinny Vella, Philip Suriano, Richard Riehle

Martin Scorsese, Nicholas Pileggi

Drama, Kriminalare, Biografi

USA, Frankrike

Recension Casino

- Jämte sätter betyg 5 och skriver:
Casino är en episk berättelse om Sam “Ace” Rothstein, hans fru Ginger och hans barndomsvän Nicky Santoros uppgång och fall i den glittriga staden Las Vegas. Sam Rothstein spelas med noggrannhet och professionalism av Robert De Niro. Robert gör ingen av sina största eller djärvaste roller men det är ingen dålig uppvisning han bjuder på. Robert tillhör några av de stora inom filmindustrin och även...

Recension av Casino - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Italienska maffian, Kriminalare Top 50
Diskussioner om Casino  (0 diskussioner)
Kommentarer om Casino (510 st)
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Det går inte att klaga på vare sig manus, regi eller skådespelarinsatser och filmen har en utomordentlig bra miljöåtergivning av glittriga Las Vegas. Men trots att allt tycks vara perfekt så toppar det ändå inte hos mig. Kanske har jag nån slags maffia-allergi. Nä, det är Joe Pesci jag är allergisk emot. Får huvudvärk av hans tjatter.
Ful_fisk (Anmäl)   25/10 2016
En svindlande färd genom gangstervärldens Las Vegas som alltid är ett lika utsökt stycke ögongodis att beskåda! Visuellt sett är detta närmre perfektion, medan storyns lite väl tydliga likheter med Maffiabröder och ett par andra konventionella inslag håller betyget på mattan en smula. Bra skådisar och stensäker regi, men den absolut största stjärnan i denna film är ändå Thelma Schoonmaker, vars klippning kan vara hennes största prestation i karriären.
MaxMackan (Anmäl)   13/9 2016
Det här är första filmen i "trilogin" som jag verkligen älskat. Skulle vilja se om wolf of Wall Street dock nu när jag har de andra två i färskt minne. Kan tänka mig att helheten kan höja den ett snäpp. Casino är lika perfekt genomförd som Goodfellas, men den föll mig mer i smaken. Kände lite mer sympatier för den här filmens karaktärer och filmen kändes inte lika imponerad av sina vidriga karaktärer som de andra två.
mr_magi (Anmäl)   30/1 2016
Sicket mästerverk!
Sunken25 (Anmäl)   5/1 2016
Scorscese vet hur man gör filmer. Ett bra manus, DeNiro, Pesci och Woods och man får allt man behöver för en bra film. Visuellt snygg film och den håller väldigt bra 2016 med. 8.1/10
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Casino