CCCP Hockey

Originaltitel: CCCP Hockey
Regissör:Bengt Löfgren
Utgivningsår:2004

Om CCCP Hockey :

Upphovsmännen Malcolm Dixelius och Bengt Löfgren arbetade under två år med att intervjua spelarna i den ryska superfemman: Krutov, Larionov, Fetisov, Makarov, Kasatonov. Filmarna har också titta på Sovjets uppgång och fall, sett ur hockeylegendernas perspektiv.

Titel: Kings Ransom

Malcolm Dixelius, Bengt Löfgren

Kortfilm, Dokumentär

Sverige
Med i listor: SVT Öppet arkiv
Diskussioner om CCCP Hockey  (0 diskussioner)
Kommentarer om CCCP Hockey (30 st)
Asmorod (Anmäl)   7/5 2014
Tyvärr lite för generell och svävande för min smak. Jag, som rakt av avskyr sport, hade till och med kunnat tänka mig att se mer fokus på hockeyn, enbart för att göra i alla fall en ansata till djupdykning på något sätt.
pontusrover (Anmäl)   22/2 2014
Fantastisk. Jag bryr mig inte om hockey nuförtiden, men ödena i den här historien är helt enkelt för fascinerande. Själva produktionen är inte mycket mer än ett hederligt hantverk - men det räcker med att inte ställa sig för mycket i vägen, utan bara skildra de sex huvudpersonerna. I det här fallet är det även så att historiens utveckling gynnar dokumentären, på så vis berättar den inte bara om 80-talets sovjet utan även om USA och (de tio år som har förflutit sedan filmen gjordes har gjort den bättre!) ryskt 00-tal.
Dele (Anmäl)   20/2 2014
Intressant och positivt att man fått med "alla" inblandade. Känns dock lätt spekulativ i en del slutsatser och hade gärna fått vara mer ingående och bjuda på mer hockey.
Hypostas (Anmäl)   19/2 2013
Det är en väldigt intressant dokumentär men det är synd att man inte får se mer av superfemmans sköna spel på isen. Finns en del godis bland extramaterialet. Stabil trea.
ziferN (Anmäl)   28/11 2012
Såg dokumentären i gymnasiet och jag måste säga att den var faktiskt helt ok och till viss del intressant. Jävla kommunister.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till CCCP Hockey