Centurion

Originaltitel: Centurion
Regissör:Neil Marshall
Utgivningsår:2010

Om Centurion:

Året är 117 e.Kr. Det romerska imperiet sträcker sig från Egypten till Spanien och i öst så långt som till Svarta havet. I norra England ser dock läget lite annorlunda ut, pikternas blodiga räder har kraftigt försvagat romarnas positioner. Quintus, den ende överlevande efter en kraftfull piktattack mot ett romerskt gränsfort, marscherar nu mot norr med general Virilus legendariska nionde legionen. Deras uppdrag är att utrota pikterna och krossa deras ledare Gorlacon. Men när legionen utsätts för ett oväntat bakhåll på främmande mark och Virilus tas till fånga tvingas Quintus in i en desperat kamp att hålla sin starkt reducerade pluton vid liv bakom fiendelinjen. Förföljd av blodtörstande pikter försöker Quintus ta sig genom den otillgängliga terrängen för att rädda sin general och nå säkerheten bakom den romerska gränsen.

Titel: The Eagle
Originaltitel: The Eagle
Regissör: Kevin Macdonald (I)
År: 2010
Regissör: Bill Anderson
År: 2003
Genre: Drama, Action, Krig
Warrior Queen

Michael Fassbender, Dominic West, Olga Kurylenko, Noel Clarke, Liam Cunningham, David Morrissey, Riz Ahmed, JJ Feild, Dimitri Leonidas, Imogen Poots, Lee Ross, Paul Freeman, Dave Legeno, Rachael Stirling, Ulrich Thomsen

Neil Marshall

Drama, Action, Thriller, Äventyr, Krig

Storbritannien
Diskussioner om Centurion  (0 diskussioner)
Kommentarer om Centurion (126 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
WillyV (Anmäl)   3/1 2017
Tycker nog att det är en stark trea, betydligt bättre än Channig Tatums The Eagle från samma år.
Murvel48 (Anmäl)   11/10 2016
Första halvan var bra men sedan blev det allt sämre.
Kriffot (Anmäl)   24/1 2015
Riktigt seg och ganska ful.
marleey (Anmäl)   14/10 2014
Lättsedd och rätt avslagen action. Filmen lyckas inte göra så att man får sympatier för någon av sidorna. Så det spelar ingen roll vem som dör eller inte. Istället får man njuta av stridsscenerna som är okej. Dialogen är som förväntat för en film om romarriket. Mycket pampigt tal och storslagna citat vilket kan bli lite trist när man inte är engagerad i storyn. Överlag okej insatser av skådespelarna. Oväntat många starka kvinnliga karaktärer för en film från denna tidsepok. Den oengagerande storyn är filmens största problem, vilket gör att Centurion snabbt faller i glömska.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Centurion