Ceremonin

Originaltitel: La cérémonie
Regissör:Claude Chabrol
Utgivningsår:1995

Om Ceremonin:

En rik, borgerlig familj anställer Sophie som hushållerska. Sophie blir vän med postkassörskan Jeanne. Deras vänskap och provocerande uppkäftighet mot byns konventioner leder till förödelse.

Titel: Funny Games
Originaltitel: La peau douce
Regissör: François Truffaut
År: 1964
Den lena huden

Sandrine Bonnaire, Isabelle Huppert, Jean-Pierre Cassel, Jacqueline Bisset, Virginie Ledoyen, Valentin Merlet, Julien Rochefort, Dominique Frot, Jean-François Perrier, David Gabison, Philippe Le Coq, Yves Verhoeven

Claude Chabrol, Caroline Eliacheff

Drama

Frankrike, Tyskland
Med i listor: Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Ceremonin  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ceremonin (36 st)
Hypostas (Anmäl)   9/5 2016
Haneke lär ha inspirerats av den här filmen.
Malfunction (Anmäl)   25/1 2014
Riktigt obehaglig film som främst får mig att tänka på Hitchcock. Den genomgående mästerliga regin och skådespelet gör att det blir en femma.
JimCarrey (Anmäl)   29/1 2013
Efter en googling kan jag konstatera att jag inte är ensam om att ha sett likheter mellan den här filmen och "funny games" av haneke - och förmodligen hade jag gillat den här filmen ännu mer om jag sett den först. Och funny games lite mindre.
JimCarrey (Anmäl)   29/1 2013
Jag skulle kalla det här för thriller och inte drama. En mind-fuck film. Utan att egentligt vara otroligt bra som helhet har den här filmen väldigt många olika kvaliteér och berättartekniken är som alltid fin - Claude Chabrol har jobbat ihop till den här fyran från mig. Hmm. De första 100 minutrarna känns väldigt mycket chabrol. De sista 10-15 väldigt mycket som vissa Haneke-filmer (som nog i för sig kom efter den här). Dessutom skulla jag vilja lägga till Ozon som spökar i diverse surrealistiska och aparta kommentarer/feel, men han var väl inte heller påtänkt vid det här laget.. Stämningen byggs verkligen upp fint och trots att karaktärerna egentligen känns helt absurda; en bourgeoisiefamilj som är lika perfekt som en reklamfilm, samt en hushållerska och en postarbetare som beter sig som psykopatdemoner, så köper man det på grund av övernaturligt skådespeleri. Isabelle Huppert får väl här sägas ännu en gång bevisa att hon kan vara VEM SOM HELST - även personer som verkligen inte finns. När slutet kommer är man inne i filmen trots att den i manusform måste te sig fullständigt löjlig, och ja då kanske det är på sin plats att den svänger som den gör som för att fråga: vad fan? Trodde du på det här?
Anders Axelsso (Anmäl)   7/1 2013
Förvånande hur mycket outtalat som finns i karaktärerna eftersom det drar iväg så enormt mot slutet. Jag hängde nog inte riktigt med i utvecklingen. Att personligheterna får vara just så personliga räddar dock kvar den svaga 3:an.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ceremonin