Changeling

Originaltitel: Changeling
Regissör:Clint Eastwood
Utgivningsår:2008

Om Changeling:

Christine Collins är en ensamstående mamma vars 9-årige son Walter en dag försvinner spårlöst. Fem månader senare återlämnas han till den förtvivlade mamman. Men, den 9-årige pojke som återvänt är inte Walter och nu börjar Christines maktlösa kamp för sanningen om vad som egentligen hänt.

Titel: Stolen Lives
Regissör: Martin Scorsese
År: 2010
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Shutter Island

Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly, Colm Feore, Amy Ryan, Denis O'Hare, Jason Butler Harner, Devon Conti, Eddie Alderson, Geoff Pierson, Michelle Gunn

J Michael Straczynski

Drama, Thriller, Mysterium

Recension Changeling

- Melvin Udall sätter betyg 5 och skriver:
Clint Eastwood är en av Hollywoods mest produktiva regissörer med åtta filmer på lika många år. Bara om någon månad kommer hans nästa film, Gran Torino, och man skulle kunna tro att sådan ihärdghet skulle gå ut över verkens kvalitet. Men tvärtom har Eastwood bidragit med några av sina bästa alster just under senare år, som Mystic River och Letters from Iwo Jima. Million Dollar Baby föll mig inte helt...

Recension av Changeling - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Mysterium Top 50
Diskussioner om Changeling  (0 diskussioner)
Kommentarer om Changeling (475 st)
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
En helt otrolig och mycket olustig historia som berättas på ett rakt och tilltalande sätt av regissör Clint Eastwood. Historian baseras på en verklig händelse (i Los Angeles, 1928) och handlar om en ensamståendes mammas kamp att hitta sin försvunne nioåriga son. Många plus för Eastwood.
Sarakin76 (Anmäl)   20/9 2016
Føltes ikke riktig som Clintan på noe vis.
karlmats (Anmäl)   7/9 2016
En gripande och snygg historia. Jolie sköter sig bra som desperat men viljestark mamma och Malkovich är som vanligt väldigt underhållande. Hela samhället känns så absurt på nåt sätt, som en perverterad alternativ tidshistoria där SD vann valet och avskaffat den fria informationen och den någorlunda sansade poliskåren. Det är frustrerande att se orättvisor vara institutionaliserade, däri ligger väl mycket av styrkan i filmen, det är inte så långt borta och det faktum att Clintan smäller till med en skildring av en kvinnas kamp mot patriarkatet måste väl ändå betraktas som en högoddsare. Han bonnlurken var bra läskig också. Nej, det här var snyggt och engagerande, en stark 3a får det bli.
supermancover (Anmäl)   30/4 2016
Vet inte ens var jag ska börja. Kostym, färg och skådespelarval. Korrupta polismän och skev kvinnosyn porträtteras väldigt skickligt. Angelina Jolie är rakt igenom fantastisk. Jason är fruktansvärt otäck...som sig bör. Kan inte sätta annat än femma.
origC-J (Anmäl)   7/1 2016
I grunden en intressant historia, men ingen lyckad film. Hade nog gynnats av en renodling på ett av de stora teman/trådar man vill ta upp, men nu blir det istället en oengagerande tårta-på-tårta-effekt. Lite symptomatisk för Eastwoods regigärning, som alltför ofta drar in i mittfåran.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Changeling