Changeling

Originaltitel: Changeling
Regissör:Clint Eastwood
Utgivningsår:2008

Om Changeling:

Christine Collins är en ensamstående mamma vars 9-årige son Walter en dag försvinner spårlöst. Fem månader senare återlämnas han till den förtvivlade mamman. Men, den 9-årige pojke som återvänt är inte Walter och nu börjar Christines maktlösa kamp för sanningen om vad som egentligen hänt.

Titel: Stolen Lives
Regissör: Martin Scorsese
År: 2010
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Shutter Island

Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly, Colm Feore, Amy Ryan, Denis O'Hare, Jason Butler Harner, Devon Conti, Eddie Alderson, Geoff Pierson, Michelle Gunn

J Michael Straczynski

Drama, Thriller, Mysterium

Recension Changeling

- canyonjoe sätter betyg 4 och skriver:
Till en början känner jag mig lite skeptisk till den här filmen men efter en 15 minuter in i filmen börjar spänningen stiga och ilskan ökar hos mig mot alla som ignorerar den stackars modern med fel unge i händerna. Changeling ger en nödvändig bild över hur svårt det var för en kvinna under 1920-talet att bli hörd. Bland annat noterar Eastwood detta i en scen där en polis suckar på ett besvärat sätt...

Recension av Changeling - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250
Diskussioner om Changeling  (0 diskussioner)
Kommentarer om Changeling (475 st)
Roswall (Anmäl)   22:11 17/1
Det är välgjort, kanske något långt. Jag får dock problem emd att den är såpass "disturbing". Kanske för att jag inte visste så mycket innan jag såg den och hade en viss typ av förväntan på vad det var jag skulle se, och sedan visade sig vara mer illa ställt än vad jag trott.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
En helt otrolig och mycket olustig historia som berättas på ett rakt och tilltalande sätt av regissör Clint Eastwood. Historian baseras på en verklig händelse (i Los Angeles, 1928) och handlar om en ensamståendes mammas kamp att hitta sin försvunne nioåriga son. Många plus för Eastwood.
Sarakin76 (Anmäl)   20/9 2016
Føltes ikke riktig som Clintan på noe vis.
karlmats (Anmäl)   7/9 2016
En gripande och snygg historia. Jolie sköter sig bra som desperat men viljestark mamma och Malkovich är som vanligt väldigt underhållande. Hela samhället känns så absurt på nåt sätt, som en perverterad alternativ tidshistoria där SD vann valet och avskaffat den fria informationen och den någorlunda sansade poliskåren. Det är frustrerande att se orättvisor vara institutionaliserade, däri ligger väl mycket av styrkan i filmen, det är inte så långt borta och det faktum att Clintan smäller till med en skildring av en kvinnas kamp mot patriarkatet måste väl ändå betraktas som en högoddsare. Han bonnlurken var bra läskig också. Nej, det här var snyggt och engagerande, en stark 3a får det bli.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Changeling