Chaplin

Originaltitel: Chaplin
Regissör:Richard Attenborough
Utgivningsår:1992

Om Chaplin:

Charlie Chaplin är en av filmhistoriens roligaste karaktärer. Men verklighetens Chaplin var en betydligt mer komplex människa. Filmen berättar om Chaplins uppväxtår i England och hans succér i USA, och innehåller arbete och kärlek i Chaplins liv.

Titel: Gods and Monsters
Originaltitel: Ragtime
Regissör: Milos Forman
År: 1981
Ragtime

Geraldine Chaplin, Dan Aykroyd, Robert Downey Jr, Marisa Tomei, Diane Lane, Kevin Dunn, Milla Jovovich, Anthony Hopkins, Kevin Kline, Moira Kelly, Penelope Ann Miller, John Thaw, Maria Pitillo, James Woods, David Duchovny, Paul Rhys, Nancy Travis

William Boyd, Bryan Forbes, William Goldman

Drama, Biografi

Storbritannien, USA, Frankrike, Italien

Recension Chaplin

- billybob sätter betyg 5 och skriver:
Richard Attenborough är ingen nybörjare i branschen utan vet vilka knappar man ska trycka på för att skramla fram ett skratt eller en tår. Hans har inte bråttom utan tar tid på sig att skapa den stämningen han vill åstadkomma. Likaså använder han, som hyllning till Chaplin, Chaplins egen slapstick i vissa scener. Denna fantastiska film bör man se av två skäl, för att den handlar om filmlegenden...

Recension av Chaplin - Läs hela!

Diskussioner om Chaplin  (0 diskussioner)
Kommentarer om Chaplin (54 st)
Barneyk (Anmäl)   26/11 2017
Stabil biografi men inte direkt jätteengagerande överlag även om det glimmar till ibland. Stabilstark tvåa.
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
emilstjernholm (Anmäl)   12/12 2015
Konventionell och ganska smörig biopic som om det inte vore för att den fint skildrar filmindustrin vid tiotalets mitt och framåt knappast får mig att höja på ögonbrynen. Downey Jr var bra men det är svårt att få unga-skådisar-i-fem-kilo-smink-scenerna att fungera.
Björkman (Anmäl)   12/11 2015
Riktigt välgjord biografi om Chaplin med en perfekt Downey Jr i titelrollen. Även om filmen är 143 minuter lång så är det en precis lagom längd då det är så mycket man hinner få med utan att någon sekvens känns speciellt onödig eller utdragen.
Krille80 (Anmäl)   7/11 2014
Den här filmen är en vacker, välspelad och tänkvärd berättelse om en av vår tids största genier. Filmen tar upp Chaplins svåra barndom, personliga dilemman och romantiska utsvävningar. Robert Downey Jr är fenomenal i sin tolkning av den mångfacetterade Chaplin. Sven Nykvists foto är slående stilfullt och John Barrys musik är oförglömlig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Chaplin