Chaplins pojke

Originaltitel: The Kid
Regissör:Charles Chaplin
Utgivningsår:1921

Om Chaplins pojke:

En kvinna lämnar sin nyfödde son i en rikemansbil i hopp om att barnet ska få en bra uppväxt. Bilen blir dock stulen av två skurkar som lämnar av barnet i en fattigmansgränd. Det är här den lille luffaren hittar barnet. Fem år senare lever de som far och son tillsammans i både glädje och sorg.

Titel: Moderna tider
Diktatorn

Charles Chaplin, Jackie Coogan, Edna Purviance, Carl Miller, Tom Wilson

Charles Chaplin

Drama, Komedi, Stumfilm

Med i listor: 20-tal Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 2002, Stumfilm Top 50
Diskussioner om Chaplins pojke  (1 diskussioner)
Kommentarer om Chaplins pojke (132 st)
myslas (Anmäl)   22:36 16/4
Rätt simpel handling jämfört med många av Chaplins senare långfilmer men det är ett rätt rörande drama ändå som dessutom innehåller några riktigt fina slapstick-scener.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Roswall (Anmäl)   15/6 2017
Svag trea, Coogan och några andra detaljer som får den över gränsen.
wasteoftime (Anmäl)   17/8 2016
Jag har alltid haft lite svårt för den här typen av stumfilm, men det är bra, det är det. Jag tror jag har mjuknat upp lite inför dem i alla fall. Chaplin gör ju som oftast sin paradroll, "The Tramp", en roll som har genom åren verkligen gjort till sin egen. Filmen är lagom lång, för sin story, och Jackie Coogan kan ju göra en av de bästa barnskådespelarprestationerna någonsin i vissa scener av den här filmen. En klar tvåa, får det bli, men inget som hänför mig, direkt.
Stygga-Vargen (Anmäl)   16/8 2016
Det här var den första Chaplin-filmen jag såg och den är både rolig och gripande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Chaplins pojke