Chinatown

Originaltitel: Chinatown
Regissör:Roman Polanski
Utgivningsår:1974

Om Chinatown:

Los Angeles 1937. Privatdeckaren Gittes är expert på skilsmässofall. En dag får han i uppdrag av en dam att skaffa bevis på att hennes make är otrogen. Gittes ansträngningar resulterar i mord och han hamnar i en livsfarlig härva som handlar om mark och vatten.
Se filmen på iTunes

Regissör: Robert Altman
År: 1973
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Långt farväl

Jack Nicholson, Faye Dunaway, Perry Lopez, John Huston, John Hillerman, Darrell Zwerling, Diane Ladd, Roy Jenson, Richard Bakalyan, Joe Mantell, Bruce Glover, Burt Young, Belinda Palmer, James Hong, Jerry Fujikawa, Beulah Quo, Roman Polanski

Robert Towne, Roman Polanski

Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium

Recension Chinatown

- LHE skriver:
Allt är sanning med modifikation: ett ja eller nej är som lock ovanpå en större sanning, som vi ibland skulle kalla motsägelse. Jake Gittes är en kalifornisk privatdetektiv under mellankrigstiden som utifrån ett till synes vardagligt fall dras in i en politisk härva kring Los Angeles kommande utveckling. Han är ytligt sett en ganska grovkornig detektiv med av och till ovårdat språk och låg humor, men...

Recension av Chinatown - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Norrköping Filmfestival Flimmer 2003
Diskussioner om Chinatown  (0 diskussioner)
Kommentarer om Chinatown (364 st)
V70 (Anmäl)   11/9 2018
Tät välgjord film vars berättelse dessvärre känns unken idag.
Pi-R (Anmäl)   1/9 2018
Att lyckas gestalta cynism på ett sådant här iskallt genuint sätt, utan att hänfalla till varken våldsorgier, sensationalism, eller svartvita rollfigurer är i sanning ett mästerstycke. Det är moget, och det förutsätter en samverkan mellan filmskapandets alla komponenter som närapå aldrig inträffar. Det är en av sjuttiotalshollywoods mest ultimata rullar. Den plockar upp precis rätt inslag från den klassiska filmnoiren, och lämnar sådant som skulle inneburit en överhängande risk att bli parodiskt (voiceovers, endimensionella kvinnogestalter, trenchcoats i regn, machomän vars enda svagheter är kvinnor och sprit...) Och bäst av allt: filmmakarna flörtar inte med publiken – utom möjligen när det kommer til scenografin, som ibland förlorar sig väl mycket i glädjen att få gestalta trettiotalet. Detta är också filmens, i mina ögon, egentligen enda svaghet. Och det är i sammanhanget verkligen en petitess
päronanton (Anmäl)   27/8 2018
En klassiker! Jack Nicholson och Faye Dunaway är riktigt bra! Mycket bra musik i filmen!
KyLLo (Anmäl)   17/7 2018
Ännu en av Polanskis överskattade filmer.
Björkman (Anmäl)   6/1 2018
Det finns en del bra att ta av i denna film som märkbart är inspelad i en tid då man vågade vara lite mer mörk i sinnet och saker inte skulle vara för lättsmälta. Med det sagt så är det ändå inte en film som fastnar, mer än den absolut sista scenen som är minnesvärd. Ganska skön feeling och helt okej skådespeleri, men något fattas.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Chinatown