Chocolat

Originaltitel: Chocolat
Regissör:Lasse Hallström
Utgivningsår:2000

Om Chocolat:

Vianne öppnar en chokladbutik vid stadens torg - mitt emot kyrkan. Här säljer hon choklad av alla upptänkliga former och smaker. Ljus, krämig nougat, nattsvarta, mockadoftande praliner och luftigt, lätta chokladflarn är bara några av hennes delikatesser. Hon har en nästan övernaturlig förmåga att lista ut kundernas favoritkonfekt och allt fler hittar fram till hennes lilla butik. Men alla i staden uppskattar inte hennes smaksensationer. Den konservative borgmästaren är livrädd för allt som har med förändring att göra och gör allt för att mota Vianne ur staden.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Lasse Hallström
År: 2014
Genre: Drama, Komedi
100 steg från Bombay till Paris

Juliette Binoche, Peter Stormare, Johnny Depp, Lena Olin, Judi Dench, John Wood, Leslie Caron, Alfred Molina, Carrie-Anne Moss, Hugh O'Conor, Ron Cook, Michèle Gleizer, Elisabeth Commelin, Hélène Cardonam, Gaelan Connell

Robert Nelson Jacobs

Drama, Komedi, Romantik

Storbritannien, USA

Recension Chocolat

- m86 sätter betyg 5 och skriver:
Lasse Hallström måste vara en av Sveriges mest framgångsrika regissörer. Att få jobba med storheter som Johnny Depp säger man ju inte nej till precis. Hallström gjorde ju under början av 90-talet filmen "Gilbert Grape" med Johnny Depp och en väldigt ung Leonardo DiCaprio i huvudrollerna, och 1999 kom "Ciderhusreglerna" med Tobey Maguire i huvudrollen. Chocolat är inte en uppföljare, men är liksom...

Recension av Chocolat - Läs hela!

Med i listor: Romantik Top 50
Diskussioner om Chocolat  (0 diskussioner)
Kommentarer om Chocolat (732 st)
Lasersword (Anmäl)   00:39 19/2
En ovanlig film som får en att bli otroligt sugen på choklad och förvånad över att Peter Stormare inte spelar en rysk karaktär för en gångs skull. Den är mysig och meningsfull. Juliette Binoche, Lena Olin och Judi Dench är samtliga väldigt bra!
Rai (Anmäl)   20/3 2018
Inte min typ av film, men funkar att se på...
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
boooring
Sarakin76 (Anmäl)   28/7 2017
Originell film med masse opplevelser og god sjokolade.
picklessmulan (Anmäl)   24/2 2017
Riktigt bra film som balanserar på gränsen till mästerverk. Saknar dock lite i manuset för att nå ända fram. Filmen innehåller fantastiskt skådesspel.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Chocolat