Chocolat

Originaltitel: Chocolat
Regissör:Lasse Hallström
Utgivningsår:2000

Om Chocolat:

Vianne öppnar en chokladbutik vid stadens torg - mitt emot kyrkan. Här säljer hon choklad av alla upptänkliga former och smaker. Ljus, krämig nougat, nattsvarta, mockadoftande praliner och luftigt, lätta chokladflarn är bara några av hennes delikatesser. Hon har en nästan övernaturlig förmåga att lista ut kundernas favoritkonfekt och allt fler hittar fram till hennes lilla butik. Men alla i staden uppskattar inte hennes smaksensationer. Den konservative borgmästaren är livrädd för allt som har med förändring att göra och gör allt för att mota Vianne ur staden.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Jean-Pierre Améris
År: 2010
Genre: Komedi, Romantik
Franska nerver

Juliette Binoche, Peter Stormare, Johnny Depp, Lena Olin, Judi Dench, John Wood, Leslie Caron, Alfred Molina, Carrie-Anne Moss, Hugh O'Conor, Ron Cook, Michèle Gleizer, Elisabeth Commelin, Hélène Cardonam, Gaelan Connell

Robert Nelson Jacobs

Drama, Komedi, Romantik

Storbritannien, USA

Recension Chocolat

- Kiril sätter betyg 4 och skriver:
Under den tidiga våren 1959 dyker den unga kvinnan Vienne och hennes dotter upp i en liten fransk stad där alla invånare vet sin plats. Vienne öppnar en chokladbutik, där hon erbjuder choklad, tryffel och andra läckerheter efter eget recept som lockar de nyfikna byborna med sina dofter och smaker. Att Vienne har ett utomäktenskapligt barn, är ateist och inte stänger ut någon från sitt liv är enligt...

Recension av Chocolat - Läs hela!

Diskussioner om Chocolat  (0 diskussioner)
Kommentarer om Chocolat (731 st)
Rai (Anmäl)   15:11 20/3
Inte min typ av film, men funkar att se på...
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
boooring
Sarakin76 (Anmäl)   28/7 2017
Originell film med masse opplevelser og god sjokolade.
picklessmulan (Anmäl)   24/2 2017
Riktigt bra film som balanserar på gränsen till mästerverk. Saknar dock lite i manuset för att nå ända fram. Filmen innehåller fantastiskt skådesspel.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Det här är väl inte Lasse Hallstöms bästa film. Men det är varmt, charmigt och tårdrypande, alltså precis som det brukar vara när Lasse H är inblandad. Bra foto och musik är det också
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Chocolat