Betyg idag: 2 203 Besökare idag: 5 692

Originaltitel: Cinema Paradiso
Regissör:Giuseppe Tornatore
Utgivningsår:1988

Om Cinema Paradiso:

Salvatore, pojken, blir förhäxad av de fladdrande bilderna och när han möter Alfredo, maskinisten, blir de ganska snabbt bra vänner. Samtidigt som deras vänskap växer blir också Salvatore äldre. Han drömmer om ett en dag få göra egna filmer och då dagen kommer då han ska lämna byn säger Alfredo till honom att aldrig titta tillbaka utan bara framåt. Men en dag, 30 år senare, får han ett meddelande som kanske ändå får honom att återvända hem.

Titel: Hugo Cabret
Originaltitel: Un giorno della vita
Regissör: Giuseppe Papasso
År: 2011
A Day in the Life

Philippe Noiret, Marco Leonardi, Salvatore Cascio, Jacques Perrin, Antonella Attili, Pupella Maggio, Agnese Nano, Leopoldo Trieste, Enzo Cannavale

Giuseppe Tornatore

Drama, Komedi, Romantik

Italien, Frankrike

Recension Cinema Paradiso

- mornel sätter betyg 4 och skriver:
Guiseppe Tornatores Oscarsbelönade verk är en metafilm i ordets största bemärkelse. Den handlar om att växa upp, att finna sig själv och är full av kärlek. Kärlek mellan ung och gammal, flicka och pojke och, framförallt, kärlek till film. I Cinema Paradiso får vi följa den unge Salvatores drömmar om tid som flytt. Om en barndom i en romantisk italiensk by med en far som försvunnit i kriget och...

Recension av Cinema Paradiso - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Kommentarer om Cinema Paradiso (251 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   01:56 23/10
skräp
andmoreagain (Anmäl)   14:56 16/4
Alltför smetig, lång och tråkig. Dessutom väldigt italienskt på ett mycket jobbigt sätt. Besviken.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
En emotionell film som berör på alla plan, från glädje till sorg. Det hela är mäktigt uttrycksfullt och italienskt. Kanske t.o.m. för mäktigt (såg en Directors Cut 50min extra version, får väl kolla den kortare utgåvan så småningom kanske det blir lite mindre "mäktigt").
hmejl (Anmäl)   21/8 2016
Helsike också. Att man ska bli såhär uppriven av en film. Ta med näsduken till biovisningen.
Sarakin76 (Anmäl)   5/3 2016
Italiano e multo bello.