Cinema Paradiso

Originaltitel: Nuovo Cinema Paradiso
Regissör:Giuseppe Tornatore
Utgivningsår:1988

Om Cinema Paradiso:

Salvatore, pojken, blir förhäxad av de fladdrande bilderna och när han möter Alfredo, maskinisten, blir de ganska snabbt bra vänner. Samtidigt som deras vänskap växer blir också Salvatore äldre. Han drömmer om ett en dag få göra egna filmer och då dagen kommer då han ska lämna byn säger Alfredo till honom att aldrig titta tillbaka utan bara framåt. Men en dag, 30 år senare, får han ett meddelande som kanske ändå får honom att återvända hem.

Titel: Hugo Cabret
Regissör: Roberto Benigni
År: 1997
Genre: Drama, Komedi, Romantik, Krig
Livet är underbart

Jacques Perrin, Marco Leonardi, Salvatore Cascio, Philippe Noiret, Antonella Attili, Pupella Maggio, Agnese Nano, Leopoldo Trieste, Enzo Cannavale, Isa Danieli, Leo Gullotta, Nicola Di Pinto, Roberta Lena

Giuseppe Tornatore

Drama, Komedi, Romantik

Italien, Frankrike

Recension Cinema Paradiso

- mornel sätter betyg 4 och skriver:
Guiseppe Tornatores Oscarsbelönade verk är en metafilm i ordets största bemärkelse. Den handlar om att växa upp, att finna sig själv och är full av kärlek. Kärlek mellan ung och gammal, flicka och pojke och, framförallt, kärlek till film. I Cinema Paradiso får vi följa den unge Salvatores drömmar om tid som flytt. Om en barndom i en romantisk italiensk by med en far som försvunnit i kriget och...

Recension av Cinema Paradiso - Läs hela!

Med i listor: Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Kommentarer om Cinema Paradiso (255 st)
Albion (Anmäl)   13:50 19/2
Jag är svag för filmer som berättar "tidens tand". Det är något vemodigt med svunna tiders fröjder. Och dessutom filmer som utspelar sig i filmens värld. Illusionernas stad, Sunset Boulevard, Dag som natt med flera är exempel på personliga favoriter. Här berättas en historia från en kul vinkel, biomaskinistens, med en värme och romantik som självklart smittar av sig å det härligaste. Philippe Noiret är helt lysande i sin roll och barnrollen av Salvatore Cascio är också mycket lyckad. Det hela blir kanske lite väl smetigt till slut men en tillräckligt bra film för betyget en stark 4;a, dvs 4+
KyLLo (Anmäl)   19:57 6/1
Främst är det fotot, miljöerna och scenografin som jag tilltalas av. Det är snyggt, särskilt i vissa scener. Som ofta i italienska filmer kastas man snabbt mellan olika miljöer. Här är det ganska extremt, vilket gör den spretig. Den är dessutom sliskig emellanåt, och jag har lite svårt för musiken. Jag föredrar Pippo Carusos musik, som på sätt och vis är snarlik.
erosagape (Anmäl)   22/10 2018
Brännande bra.
Rai (Anmäl)   1/1 2018
Tyckte mycket om den här filmen!
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
skräp