Cinema Paradiso

Originaltitel: Cinema Paradiso
Regissör:Giuseppe Tornatore
Utgivningsår:1988

Om Cinema Paradiso:

Salvatore, pojken, blir förhäxad av de fladdrande bilderna och när han möter Alfredo, maskinisten, blir de ganska snabbt bra vänner. Samtidigt som deras vänskap växer blir också Salvatore äldre. Han drömmer om ett en dag få göra egna filmer och då dagen kommer då han ska lämna byn säger Alfredo till honom att aldrig titta tillbaka utan bara framåt. Men en dag, 30 år senare, får han ett meddelande som kanske ändå får honom att återvända hem.

Titel: Gosskören
Originaltitel: Central do Brasil
Regissör: Walter Salles
År: 1998
Central do Brasil

Philippe Noiret, Marco Leonardi, Salvatore Cascio, Jacques Perrin, Antonella Attili, Pupella Maggio, Agnese Nano, Leopoldo Trieste, Enzo Cannavale

Giuseppe Tornatore

Drama, Komedi, Romantik

Italien, Frankrike

Recension Cinema Paradiso

- Orvar_Säfström skriver:
Det sägs att det bästa sättet att minnas en film, förutom det självklara; att se den en gång till, är att lyssna på filmens musik. Vilka känslor kommer då fram när jag lyssnar till Enio Morricones musik till Cinema Paradiso? Ett leende på läpparna, ett brett leende. Toto får ett telefonsamtal från sin gamla mamma i Sicilien, det var minst 30 år sedan de sist hördes. Under tiden har han blivit en...

Recension av Cinema Paradiso - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Kommentarer om Cinema Paradiso (250 st)
andmoreagain (Anmäl)   14:56 16/4
Alltför smetig, lång och tråkig. Dessutom väldigt italienskt på ett mycket jobbigt sätt. Besviken.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
En emotionell film som berör på alla plan, från glädje till sorg. Det hela är mäktigt uttrycksfullt och italienskt. Kanske t.o.m. för mäktigt (såg en Directors Cut 50min extra version, får väl kolla den kortare utgåvan så småningom kanske det blir lite mindre "mäktigt").
hmejl (Anmäl)   21/8 2016
Helsike också. Att man ska bli såhär uppriven av en film. Ta med näsduken till biovisningen.
Sarakin76 (Anmäl)   5/3 2016
Italiano e multo bello.
Duke Igthorn (Anmäl)   25/2 2016
Stillsamt och långt drama om kärleken till film. Fina karaktärer. Välgjort.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Cinema Paradiso