Cirkeln

Originaltitel: Dayereh
Regissör:Jafar Panahi
Utgivningsår:2000

Om Cirkeln:

I ett väntrum på sjukhuset får Solmaz mamma veta att hennes dotter just fått barn. Ultraljudsundersökningen hade lovat en pojke, men ut kommer en välskapt liten flicka. Alla borde glädjas, men det gör de inte. Istället är det en tragedi. Solmaz kommer att bli övergiven av sin man, och hennes mamma flyr hals över huvud från sjukhuset innan svärsonens familj hinner komma. På Teherans trånga gator där kvinnor inte tillåts vistas själva, än mindre tända en cigarett offentligt, är Arezou och Nargess på rymmen. De är på permission från fängelset, men har inga planer på att återvända. På något sätt lyckas de skrapa ihop pengar till en bussbiljett, men de saknar giltig legitimation och polisen genomsöker grundligt allt och alla på stationen.

Titel: Les Astronautes
Originaltitel: Mon trésor
Regissör: Keren Yedaya
År: 2004
Or

Maryiam Parvin Almani, Nargess Mamizadeh, Fereshteh Sadr Orafai, Monir Arab, Elham Saboktakin, Fatemeh Naghavi, Mojgan Faramarzi

Kambuzia Partovi

Drama

The Circle

Iran, Schweiz, Italien
Med i listor: Guldlejon i Venedig, Norrköping Filmfestival Flimmer 2002
Diskussioner om Cirkeln  (0 diskussioner)
Kommentarer om Cirkeln (15 st)
foppa99 (Anmäl)   31/1 2013
ojämn, men sammantaget en riktigt bra film. det e tyvärr xtra svårt att va kvinna i vissa länder i världen.
Mikka (Anmäl)   16/11 2011
Fängslande film som känns äkta och som på olika sätt visar på kvinnornas situation i Iran. Det är avskalat och väldigt bra filmat. Jag hade velat se mer av historierna som presenteras, och alla delar hade nog kunnat bli bra filmer med mer djup om de hade fått mer plats. Att man inte får se mer från varje del och att delarna inte riktigt anknyter till varandra ligger filmen i fatet, men den är verkligen sevärd. 3+
The Jack (Anmäl)   24/4 2011
Väldigt kraftfull och hemsk. Med små medel och snyggt narrativ så lyckas Panahi skapa stora känslor om kvinnornas situation i Iran.
KimEkberg (Anmäl)   8/3 2011
imponerande bra film, och ett bra val att fira kvinnodagen/fettisdagen med. kompetent gjord och djärv. hoppas han blir räddad från finkan snart.
Sznax (Anmäl)   5/3 2011
Alldeles för ojämn. Ett antal scener, speciellt mot slutet är riktigt bra. Filmen är genomgående bra gjord, men tyngs ner av att många scener är för långa och ter sig på exakt samma vis (det verkar vara typiskt iransk film med folk som diskuterar i all oändlighet och aldrig lyssnar på varandra). betyg 6.0
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Cirkeln