Circus Columbia

Originaltitel: Cirkus Columbia
Regissör:Danis Tanovic
Utgivningsår:2010

Om Circus Columbia:

En historia i det forna Jugoslavien som handlar om en man som återvänder till Hercegovina från Tyskland med gott om kontanter i hoppet om ett nytt och bra liv. Baserad på novellen Cirkus Columbia av Ivica Đikić.

Titel: Twice Born
Regissör: Stefan Arsenijevic
År: 2002
Film nr.: 19609
(A)Torzija

Mira Furlan, Milan Strljic, Svetislav Goncic, Miki Manojlovic, Boris Ler, Jelena Stupljanin, Mario Knezovic

Danis Tanovic

Drama, Komedi, Romantik

Bosnien-Hercegovina, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Serbien, Slovenien, Belgien
Diskussioner om Circus Columbia  (0 diskussioner)
Kommentarer om Circus Columbia (11 st)
hsimpson (Anmäl)   17:25 20/7
Tanovic lyckas bra med att få ihop de olika delarna till en fungerande helhet. Välspelat är det också. Trean är ganska stark.
Gordyal (Anmäl)   13/7 2018
Välspelad och välberättad kvalitetsfilm. Dock tog det ett tag innan intrigerna började bli intressanta. Men den där Tanovic verkar vara en duktig jävel. (7+/15)
Myllo (Anmäl)   3/2 2012
Fin kommentar Sture Stenhög.. Filmen är genomarbetad och välgjord. Oförutsägbar hela tiden och inget för slötittande. De livsavgörande motsättningarna i upplösningens Jugoslavien kommer fram bra med små medel. Anti-kommunister mot kommunister (t ex förre borgmästaren), kroater mot serber osv. Martin hade från början vänner i alla läger men på slutet visade det sig vilka som var de verkliga. Filmen visade också att mycket av allt det hemska som hände i Bosnien berodde på att det fanns gott om skitstövlar av den typ som personifierades av den nye borgmästaren.
Sture Stenhög (Anmäl)   30/11 2011
Med den brokiga och våldsamma historia som Balkan-länderna har, så finns det nog många bra historier att berätta därifrån, kul då att en kompetent regissör som Tanovic gör just det. Precis som i No Mans Land så är han här väldigt intresserad av det bisarra i att människor som har levt sida vid sida plötsligt blir fiender, och det är givetvis en bra infallsvinkel. Det som imponerar mest den här gången är nog dock hur har han lyckas förmedla känslan av en tid och en plats, trots det som händer så känns den här lilla byn också som en trivsam plats, och det gör ju att det annalkande kriget bara känns ännu mer tragiskt. Det är också väldigt mycket som pågår på samma gång, och det är på ett skickligt sätt som Tanovic lyckas hålla alla bollar i luften. Jag tycker dessutom att blandningen mellan brutal verklighet, osannolika delhistorier och lättsam underhållning fungerar väldigt bra tillsammans denna gång. Jag kan därför inte låta bli att sätta en fyra
mammene (Anmäl)   27/11 2011
Här har man försökt få med lite av varje och lyckades bra med det. Bla kan man känna den overklighetskänsla som människor antagligen känner när ett krig börjar och det är det som är bra, att visa på vardagen i en krigssituation. Man lyckas också få in lite humor, och visar på landets kultur. Det var kanske lite svårt att hänga med i det politiska för den oinvigde, men alltid lär man sig något.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Circus Columbia
Se filmen