Citronträd & motorolja

Regissör:Roger Donaldson
Utgivningsår:2005
Antal betyg:2040 betyg

Om Citronträd & motorolja:

Filmen är baserad på den verkliga historien om Burt Munro, som år efter år passionerat trimmar sin gamla Indian motorcykel från 20-talet. Hans dröm är att en dag bli den snabbaste på banan i saltöknen i Utah, där världens snabbaste motorcyklar tävlar. När han är över sextio och får beskedet att en hjärtsjukdom riskerar avsluta hans liv, belånar han sitt hus och tar en båt till Los Angeles med motorcykeln för att uppfylla sin dröm.

Titel: Nu eller aldrig
Regissör: Dennis Gansel
År: 2008
Genre: Drama, Thriller
Die Welle

Anthony Hopkins, Juliana Bellinger, Chris Bruno, Martha Carter, Jessica Cauffiel, Brian Clark, Campbell Cooley, Wesley Dowdell, Todd Emerson, Phoebe Falconer, Bruce Greenwood, Diane Ladd

Roger Donaldson

Drama, Äventyr, Biografi

Nya Zeeland, USA, Schweiz, Japan
Med i listor: Biografi Top 50, Jönköping filmfestival -07 Utomhusbio
Diskussioner om Citronträd & motorolja  (0 diskussioner)
Kommentarer om Citronträd & motorolja (192 st)
Barneyk (Anmäl)   01:08 14/4
Mysig och trevlig och Hopkins lyfter verkligen i rollen men det hjälper tyvärr inte riktigt för att lyfta filmen. Det känns verkligen aldrig på riktigt och mysnivån lyfter aldrig mer över småmysigt. Stark tvåa!
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Takayama (Anmäl)   1/2 2017
Fantastisk man. Underbart berättad. Både mysfilm och nördfilm. Fick oss att åka till Invercargill efter att ha sett filmen på nyårsdagen Tauranga. Hade aldrig tidigare hört talas om mannen/legenden Burt Munro.
Bumbi78 (Anmäl)   29/12 2016
Det var antagligen den fåniga svenska titeln som gjorde att denna mysiga film ej slog i Sverige när den kom. Hopkins tok är en fröjd att se och på det hela är detta ett väldigt bra drama om drömmar. Roliga biroller längs vägen om snygg tidsbild och scenografi.
Roswall (Anmäl)   27/12 2016
Mja, speciellt i första halvan blir det lite väl skriva på näsan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Citronträd & motorolja