Civil Brand

Originaltitel: Civil Brand
Regissör:Neema Barnette
Utgivningsår:2002

Om Civil Brand:

Osentimentalt drama om ett kvinnofängelse där fångarna tvingas till slavarbete och utnyttjas av manliga vakter. Filmen skildrar naket desperationen och maktlösheten, men också vänskapen, hos kvinnorna som möts i det hårda fängelseklimatet. 70-talsestetik och ett soundtrack med blues, funk och hiphop samsas med skarp kritik mot en vinststyrd kriminalvård.

Titel: Masked and Anonymous
Originaltitel: Elephant
Regissör: Gus van Sant
Genre: Drama, Thriller
Elephant

Mos Def, Lark Voorhies, Clifton Powell, Monica Calhoun, Da Brat, N'Bushe Wright, MC Lyte, Tichina Arnold, LisaRaye McCoy

Preston A Whitmore II, Joyce Renee Lewis

Drama, Kriminalare, Thriller

Med i listor: Stockholm XIV American Independent
Diskussioner om Civil Brand  (0 diskussioner)
Kommentarer om Civil Brand (3 st)
Gordyal (Anmäl)   20/2 2009
Politiskt korrekt kvinnofängelsedrama med någon sorts pinsam hood-känsla. Skitkassa skådisar, dåligt manus – och något duschrum får man inte ens höra talas om. (5-/15)
1st man (Anmäl)   5/6 2008
Helt OK, men vad hände på slutet? Crazy helt enkelt.
Creap (Anmäl)   7/4 2004
bra grundstory som slutade i pannkaka på grund av följande: OTROLIGT dålig berättare och dåligt skådespel av ett par andra skådisar också, dåliga ljudeffekter (så att man stör sig. jag är ingen ljudfetishist i vanliga fall). man fick heller inte direkt någon sympati för fångarna, man fick se dem i fem minuter och sen blev dom våldtagna och misshandlade.. och den var lite väl övertydlig i sitt budskap.