Cleopatra

Originaltitel: Cleopatra
Regissör:Joseph L Mankiewicz
Utgivningsår:1963

Om Cleopatra:

Cleopatra, drottning av Egypten, regerar sitt land med stark hand. De enda som får henne på fall är Julius Caesar och Marcus Antonius.
Se filmen på iTunes

Regissör: William Wyler
År: 1959
Genre: Drama, Äventyr
Ben Hur

Elizabeth Taylor, Richard Burton, Rex Harrison, Roddy McDowall, Martin Landau, Hume Cronyn, George Cole, Andrew Keir, Gwen Watford, Kenneth Haigh, Cesare Danova, Robert Stephens, Francesca Annis, Isabel Cooley, Grégoire Aslan, Marne Maitland, John Hoyt

Joseph L Mankiewicz, Ranald MacDougall, Sidney Buchman

Drama, Romantik, Biografi

Schweiz, Storbritannien, USA
Med i listor: Storfilmer om Romarriket
Diskussioner om Cleopatra  (0 diskussioner)
Kommentarer om Cleopatra (68 st)
KyLLo (Anmäl)   17/7 2018
Välgjord, men alldeles för lång.
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Howler19 (Anmäl)   27/4 2017
En enastående produktion. Låt vara att dramaturgin i ärlighetens namn är en besvikelse, för det är ändå en fröjd att vistas i antikens värld när det är så enormt påkostat och välgjort. Men ja, det finns gott om problem som håller Cleopatra tillbaka från att vara en av filmhistoriens stora klassiker, och den får istället summeras som bara en väldigt häftig film.
martin eden (Anmäl)   8/2 2017
[rek. 3] Filmen är ju onekligen VÄLDIGT påkostad och det märks. Filmen lider dock av att dramaturgin är högst bristfällig och att vissa scener, istället för att tillföra något handlingsmässigt eller psykologiskt, endast handlar om att visa upp kostymer och prålig scenografi. Vissa scener är fantastiskt visuella, som Cleopatras intåg i Rom, men väldigt ofta känns de scenografiska elementen så överdrivna, särskilt i samband med avsaknaden av dramatisk udd. De tre huvudskådisarna är bra, men det är birollerna som är bäst: Roddy McDowall och Martin Landau. Filmen känns verkligen 60-talsaktig och snarare än historisk ackuratess är det Romartiden sedd på ett 60-talsperspektiv, vilket, i och för sig, man kan hävda om alla historiska filmer, att det är del i den egna tidens synfält. Bra film! 3.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Lång och tråkig klassisk film. Här saknas filmrealism, det är teaterlikt med pampiga kulisser och överdramatiserade repliker. Men trots allt så blir man imponerad av den enorma viljan att investera i den här typen av filmer i början av 60-talet. Det fanns tydligen massor av pengar i Hollywood efter succéåren på 50-talet som man nu passade på att bränna.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Cleopatra