Climax

Originaltitel: Climax
Regissör:Gaspar Noé
Utgivningsår:2018

Om Climax:

Under en snöig vinterkväll ockuperar en grupp dansare en tom, avlägsen skollokal för att repetera. Vad som inleds som en festlig tillställning blir till ett mardrömsliknande tillstånd då deras bål spetsas med hallucinogena droger.

Sofia Boutella, Romain Guillermic, Souheila Yacoub, Kiddy Smile, Claude-Emmanuelle Gajan-Maull, Giselle Palmer, Taylor Kastle, Thea Carla Schott, Sharleen Temple, Lea Vlamos, Alaia Alsafir, Kendall Mugler, Lakdhar Dridi, Adrien Sissoko, Mamadou Bathily

Gaspar Noé

Drama, Thriller, Skräck

Frankrike, Belgien, USA
Diskussioner om Climax  (0 diskussioner)
Kommentarer om Climax (12 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   03:53 23/6
Jag gillar delar av det här, och jag vill gilla helheten mer än vad jag kan göra. När helvetet brakar lös är det här bra. Det är bisarrt, urflippat och fyllt av energi. Känslan av att galenskapen får härja fritt i den här instängda och osexiga lokalen är härlig, och det förmedlas med hjälp av snyggt kameraarbete. Tyvärr tycker jag inte att uppbyggnaden håller måttet. Trots att ganska mycket tid läggs på att presentera dem, så blir karaktärerna aldrig speciellt intressanta, och dialogen känns mestadels bara meningslös. Jag hade nog också hoppats på att kaoset skulle mynna ut i något mer minnesvärt. Jag respekterar ändå egensinnigheten i alltihop, men betyget stannar vid en stark tvåa
the bully (Anmäl)   20:54 18/6
Det finns en hel del detaljer som jag fullkomligt älskar. Sedan finns det tyvärr punkter jag inte köper alls.
TheHorrorfan (Anmäl)   20:17 28/4
Finner inga ord för hur dåligt det här är.
jlam (Anmäl)   09:46 17/2
Nära 4:an. Några enastående visuella scener och en helvetesnedstigning som inte står Irreversible långt efter. Noé visar att han är en auteur att räkna med, fast tomma tunnor skramlar ändå mest och det här är en sådan. Någon skrev att den kan ses som en modern variant av hårgadansen! Häftigt värre.
haajen (Anmäl)   11:23 9/2
Noés bästa sedan Irreversible. En känner igen formgreppen men det gör inget, detta är film som känns rent fysiskt i kroppen när en tittar. En tripp till helvetet som är omöjlig att sluta titta på. Stark 4a.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Climax