Clockwork Orange

Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1971
Antal betyg:51995 betyg

Om Clockwork Orange:

En svart ironiserande berättelse om en framtid fylld av ultravåld. Alex ingår i ett gäng som terroriserar, misshandlar, rånar, våldtar och dödar. Han blir tillfångatagen och inspärrad och får genomgå behandling för att bli botad - säker - "en apelsin med urverk". Hel och sund på ytan men en krympling på insidan.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: 16 Years of Alcohol
Regissör: Richard Jobson
År: 2002
Frankie Mac

Malcolm McDowell, Patrick Magee, Michael Bates, Steven Berkoff, Warren Clarke, Carl Duering, Aubrey Morris, Adrienne Corri, Philip Stone, David Prowse, Michael Gover, Paul Farrell, Miriam Karlin, James Marcus, Madge Ryan, Anthony Sharp, Godfrey Quigley

Stanley Kubrick

Kriminalare, Thriller

En apelsin med urverk

Storbritannien

Recension Clockwork Orange

- mly sätter betyg 5 och skriver:
Clockwork Orange är ett mästerverk av Stanley Kubrick som är baserad på boken med samma namn, skriven av Anthony Burgess. I England, där filmen var väldigt populär, drogs den in sedan ett antal brott inträffat. Bland annat så våldtogs en kvinna av angripare som sjöng Singing in the rain, och en misshandel som utfördes av en 16-årig kille iklädd liknande uniform som Alex, huvudpersonen i filmen. A Clockwork...

Recension av Clockwork Orange - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Admins val, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Pembletons favorit-soundtrack, Populärt och billigt, Startpaket 2, Thriller Top 50
Diskussioner om Clockwork Orange  (1 diskussioner)
Kommentarer om Clockwork Orange (1150 st)
colazero (Anmäl)   15:25 11/5
70-talsfilmer är inte min grej, har aldrig varit och kommer aldrig att vara.
Pi-R (Anmäl)   26/8 2018
Blev lite förvånad över att filmen inte riktigt tuffade upp till en 5-poängare (det var såpass länge sedan jag sist såg den, att mitt minne av den var något suddigt). Jag kämpar med att riktigt sätta fingret på vad det är som saknas för full pott, och det bästa jag kan formulera är att den är lite för cerebral för att jag ska gå igång helt och fullt. Men bra är det; inte minst kameraarbete, ljud, och personregin. Språket kommer dock bättre til sin rätt i boken, och på många sätt gör sig storyn bättre som scenuppsättning än som film. Men filmens position i filmhistorien ÄR välförtjänt.
Rai (Anmäl)   17/12 2017
Nja, förstår mig nog inte på mig den här filmen. Den är otrolig stel och överdriven. Det är mest stelheten i filmen som är irriterande, eftersom det bidrar att man saknar en relation till filmen. Har läst här att vissa drar jämförelser med filmen American History X, vilket för mig är helt obegripligt. Det är ungefär som att blanda anmanas och bananer och säga att det är samma frukt . Nej, den här filmen är som sagt var mer överskattad än för sitt eget bästa...
Filmfantast86 (Anmäl)   5/9 2017
Ett måste för filmälskare
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Många år sen jag såg den här första gången. Kommer ihåg den som alltför teatralisk och steril. Intrycket kvarstår men många håller den som Kubricks bästa. En ”kult-klassiker” är det helt säkert och visst kan den förnöja mer än en gång.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Clockwork Orange