Betyg idag: 1 889 Besökare idag: 5 741

Originaltitel: A Clockwork Orange
Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1971

Om Clockwork Orange:

En svart ironiserande berättelse om en framtid fylld av ultravåld. Alex ingår i ett gäng som terroriserar, misshandlar, rånar, våldtar och dödar. Han blir tillfångatagen och inspärrad och får genomgå behandling för att bli botad - säker - "en apelsin med urverk". Hel och sund på ytan men en krympling på insidan.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Accattone
Regissör: Pier Paolo Pasolini
År: 1961
Snyltaren

Malcolm McDowell, Patrick Magee, Michael Bates, Steven Berkoff, Warren Clarke, Carl Duering, Aubrey Morris, Adrienne Corri, Philip Stone, David Prowse, Michael Gover, Paul Farrell, Miriam Karlin, James Marcus, Madge Ryan, Anthony Sharp, Godfrey Quigley

Stanley Kubrick

Kriminalare, Thriller

En apelsin med urverk

Storbritannien

Recension Clockwork Orange

- BeforeYouDie sätter betyg 5 och skriver:
Malcolm McDowell gör en lysande insats i sin gestaltning av Alex, och jag tror inte filmen skulle vara i närheten av så bra som den faktiskt är ifall det hade varit någon annan där. Hans psykiskt onda ansiktsuttryck som gängledare förvandlas förvånansvärt fort till en oskyldig tonårskilles så fort hans maskering försvinner. Men sen dyker ett Jokern-likt leende upp i ansikten och han är åter en ond...

Recension av Clockwork Orange - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Admins val, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Pembletons favorit-soundtrack, Populärt och billigt, Startpaket 2, Thriller Top 50
Diskussioner om Clockwork Orange  (1 diskussioner)
Kommentarer om Clockwork Orange (1149 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   22:18 5/9
Ett måste för filmälskare
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Många år sen jag såg den här första gången. Kommer ihåg den som alltför teatralisk och steril. Intrycket kvarstår men många håller den som Kubricks bästa. En ”kult-klassiker” är det helt säkert och visst kan den förnöja mer än en gång.
Tatty (Anmäl)   21/9 2016
Nja. Äntligen sett filmen efter en lång väntan på att få se den så är jag besviken över filmen. Trodde den skulle vara så spännande och brutal men den var bara ganska tråkig. Som om man nästan visste vad som skulle hända. Aja, långtråkig film och inte min smak iaf.
deswhip (Anmäl)   23/7 2016
Den mest överskattade film som någonsin gjorts. I mitt tycke spelar det ingen roll om fotot är genialiskt och storyn har en djup sensmoral när filmen samtidigt är: inte realistisk, inte trovärdig, inte spännande, inte rolig, inte underhållande över huvud taget, bara konstig egentligen. Sånt här skit hör endast hemma på dramaten!
Stygga-Vargen (Anmäl)   21/7 2016
En av de bästa filmerna någonsin! Det här och The Shining är det bästa Kubrick gjort!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Clockwork Orange