Cloud Atlas

Originaltitel: Cloud Atlas
Regissör:Lilly Wachowski, Lana Wachowski, Tom Tykwer
Utgivningsår:2012

Om Cloud Atlas:

I sex historier tas vi med från en omvälvande och ödesdiger seglats över Söderhavet, via ett mordmysterium i 1970-talets San Fransisco, till framtida Neo Seoul i Korea där mänskliga kloner hålls som slavar, ända till tiden efter den stora katastrofen.
Baserad på romanen "Cloud Atlas" av David Mitchell från år 2004.

Titel: The Fountain
Regissör: Bill Forsyth
År: 1994
Genre: Drama, Komedi, Fantasy
En mänsklig historia

Tom Hanks, Halle Berry, Jim Broadbent, Hugo Weaving, Jim Sturgess, Bae Du-na, Ben Whishaw, Keith David, James D'Arcy, Zhou Xun, David Gyasi, Susan Sarandon, Hugh Grant, Götz Otto, Zhu Zhu, Ralph Riach, Martin Wuttke, Brody Nicholas Lee, Robert Fyfe

Lilly Wachowski, Tom Tykwer, Lana Wachowski

Drama, Äventyr, Science Fiction, Mysterium

Der Wolkenatlas

Tyskland, USA, Hongkong, Singapore

Recension Cloud Atlas

- lyssander sätter betyg 5 och skriver:
Greppet att bygga en film (eller en roman för den delen) på flera till synes oberoende berättelser som genom möten och korsreferenser sammanflätas mer eller mindre är inget nytt. I litteraturen kan vi hitta det hos till exempel James Joyce. Inom filmens värld är ett av de mest kända exemplen är Robert Altmans hyllade Short Cuts (1993). Att ge sig på att parallellt berätta sex olika historier som utspelas...

Recension av Cloud Atlas - Läs hela!

Kommentarer om Cloud Atlas (304 st)
bnw (Anmäl)   15:55 17/9
4+. Jag väntade mig nåt knepigt, inte säker på vad. Jag har varit astaggad på att se vad systrarna Wachowski (tillsammans med ingen mindre än Tom Tykwer of Lola Rennt fame!) skulle hitta på efter Matrix, men har på nåt sätt hållit mig ifrån att se den här, förrän nu när den gick på TV. Har nog fått för mig att det ska vara lite för svår. Så himla svår är den nu inte, det tar bara ett tag i att komma in i hur den fungerar. Och som filmexperiment är den otroligt fascinerande. Jag är inte säker på om historierna hörde ihop mer än jag uppfattade, behöver nog se om den för det. En aningens aning störande att de kör tillbakablickar inom historierna när det redan på sätt och vis bygger på olika tillbakablickar på ett högre plan. Väldigt befriande att de då och då sminkar om (generellt bra sminkjobb!) folk till andra kön och hudfärger, och klart intressant att de inte verkar ha fått någon kritik för det (vad jag sett, iaf). Kanske hjälper det att det är transpersoner som gjort filmen. Egentligen är det bara två eller tre av historierna som är riktigt bra och engagerande i sig själva, men helheten här är definitivt större än delarna. Jag funderade på om den kanske var uppe på betyg 5 framemot slutet, men bestämde att den känns en aning för lång för det. Stark fyra. Jag älskar hur dalborna pratar!
Shadowblade666 (Anmäl)   08:42 30/8
Mästerverk!
Manko (Anmäl)   17:01 22/3
Lite småkul. Men hade nog gjort sig bättre som en serie. Allt är så hastigt upphackat att man inte får chans att riktigt uppskatta någon av karaktärerna eller deras öden.
wiberga (Anmäl)   11:53 16/3
Mästerverk.