Cobra Verde

Originaltitel: Cobra Verde
Regissör:Werner Herzog
Utgivningsår:1987

Om Cobra Verde:

Den brasilianske boskapsvaktaren Francisco Manoel da Silva, även känd som Cobra Verde, blir förpassad till västafrika för att blåsa liv i den avsomnade slavhandeln med Brasilien i början av 1800-talet. Detta är både ett livsfarligt och omöjligt uppdrag, men Cobra Verde lyckas över förväntan. Han blir både rik och mäktig, men börjar snart inse att han bara är en bricka i ett farligt spel. Detta var den sista film Herzog och Kinski gjorde tillsammans.

Titel: Aguirre – Guds vrede

Drama

Ghana, Västtyskland

Recension Cobra Verde

- von_fantasy sätter betyg 5 och skriver:
Allting har ett slut och man kommer till slutet förr eller senare. Denna film visar slutet på en av världens, kanske genom tidernas, största samarbeten. Jag talar naturligtvis om regissören Werner Herzog och scenkonstnären/skådespelaren Klaus Kinski. Vid den här tidpunkten var Klaus Kinski en verklig plåga att jobba med (enligt Herzog) och han hade blivit mer och mer underlig, speciellt då han höll...

Recension av Cobra Verde - Läs hela!

Diskussioner om Cobra Verde  (0 diskussioner)
Kommentarer om Cobra Verde (62 st)
Galivan (Anmäl)   23/8 2016
Väldigt speciell och originell. Inte "perfekt" eller komplett, men den har sin egna form och stil. Mycket fascinerande.
(finns inte) (Anmäl)   9/4 2015
Inte den bästa med Kinski, men fortfarande Herzog-kvalitet.
Jämte (Anmäl)   14/3 2015
Den saknar något för att det ska bli ett högre betyg. Plus att det är fruktansvärt att de måste hålla på och dubba filmer.
Raimo_1985 (Anmäl)   18/6 2014
Andra titten och fyran står kvar. Av Herzog/Kinski-samarbetena är denna bättre än Wojzseck, men en bit ifrån Nosferatu och Aguirre.
Dele (Anmäl)   6/1 2014
Halvintressant historia med några effektfulla scener.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Cobra Verde