Conan – barbaren

Originaltitel: Conan the Barbarian
Regissör:John Milius
Utgivningsår:1982

Om Conan – barbaren:

Conans föräldrar mördas av den onde häxmästaren Thulsa Doom och Conan skickas till ett slavläger. Under åren som går utvecklas Conan till en välbyggd och vältränad ung man, inställd på att hämnas sina föräldrars död.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: The Beastmaster
Regissör: Don Coscarelli
År: 1982
Kungasonen

Arnold Schwarzenegger, James Earl Jones, Sandahl Bergman, Ben Davidson, Cassandra Gava, Gerry Lopez, Mako, Valérie Quennessen, William Smith, Max von Sydow, Luis Barboo, Franco Columbu, Nadiuska, Jorge Sanz, Pilar Alcón

John Milius, Edward Summer, Robert E Howard, Oliver Stone

Action, Äventyr, Fantasy

Recension Conan – barbaren

- Raceai sätter betyg 5 och skriver:
Rollen som Conan är klippt och skuren för muskelpaketet Arnold Schwarzenegger. Om man som jag läst många av böckerna skrivna av Robert E. Howard så förstår man vad jag menar. Han passar otroligt bra in i min bild på hur Conan är och ser ut.

Recension av Conan – barbaren - Läs hela!

Med i listor: Fantasy, Pembletons favorit-soundtrack
Diskussioner om Conan – barbaren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Conan – barbaren (511 st)
dudson (Anmäl)   28/8 2016
Våldsamt episkt äventyr av den gamla skolan. Sen väldigt fina scen byggen och pampig musik. 3+
Kuslix (Anmäl)   26/6 2016
Stor filmkonst med en vidrig bakomliggande filosofi.
andmoreagain (Anmäl)   24/2 2016
Arnold är alldeles för sofistikerad och finkänslig i denna rulle.
robbieroy (Anmäl)   5/6 2015
Under mina myndiga år har jag i regel haft samma filmsmak. Det är inte så att jag sett filmer som jag helt ändrat åsikt kring. Förutom i fallet Conan. Detta är en ovanligt blodig och brutal fantasyfilm och en väldigt surrealistisk sådan. Arnold är såklart rolig i huvudrollen, men passar extremt bra som den musklige barbaren. Filmen är fenomenal, ärligt talat.
Engravadlax (Anmäl)   11/4 2015
Såg av någon anledning Red Sonja före denna, förståeligt nog så väntade jag mig något lika katastrofalt B--men fullt så illa var det inte! Arnie gör sig ganska bra när han inte säger något, det är en till utseendet hyfsad produktion det mesta av tiden och musiken är episk. Våldet är väl gångbart för att vara 80-tal, men inte är det bra jämfört med dagens standard. Gillar det ogenerat maskulina perspektivet som man annars sällan ser på film nuförtiden. Förhoppningsvis fortsätter man att göra remakes tills det blir bra på riktigt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Conan – barbaren