Congo

Originaltitel: Congo
Regissör:Frank Marshall
Utgivningsår:1995

Om Congo:

Dataexperten Karen är på hemligt uppdrag för sin arbetsgivare i Texas. För att snabbt ta sig in i Afrika utger sig Karen för att hjälpa forskaren Peter Elliot så att han ska kunna återföra den tama gorillan Amy till djungeln där hon en gång fångades. Amy visar sig snart bli viktig för expeditionen eftersom hon lärt sig kommunicera med människor.

Titel: The Relic
Regissör: Willard Huyck
År: 1984
Genre: Komedi, Krig
Det perfekta vapnet

Dylan Walsh, Laura Linney, Ernie Hudson, Tim Curry, Grant Heslov, Joe Don Baker, Joe Pantoliano, Lorene Noh, Stuart Pankin, Carolyn Seymour, Mary Ellen Trainor, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Bruce Campbell, Shayna Fox (röst), James Karen

John Patrick Shanley

Action, Äventyr, Science Fiction, Mysterium

Recension Congo

- Rollywood sätter betyg 3 och skriver:
Jag måste ändå säga att det finns något obeskrivligt speciellt i den här filmen och därför höjs betyget en del. Att kasta ettor och tvåor på den är otänkbart. Här blir det slutligen en stark trea.

Recension av Congo - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Sämsta 250
Diskussioner om Congo  (0 diskussioner)
Kommentarer om Congo (128 st)
Paramis (Anmäl)   19/8 2018
Helt ok matine som funkar om är på rätt humör.
Portugallien (Anmäl)   12/4 2018
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Rai (Anmäl)   9/10 2017
He, he! Kommer ihåg när jag såg den här på bio och då tyckte jag den var riktigt bra. Den skulle säkert ha fått ett lägre betyg om det var idag...
Bumbi78 (Anmäl)   15/5 2016
De ville säkert väl och hade antagligen Indiana Jones i åtanke när Congo föddes på pappret. Detta lite matinédoftande äventyret togs vad jag minns inte emot speciellt bra för ett tjugotal år sedan och har väl egentligen varken blivit bättre eller sämre med åren. Men äventyret är underhållande med en stabil ensemble skådisar. Att "djungeln" är ett stort studiobygge med bräckliga kulisser syns väl, men stör inte nämnvärt, utan är snarare lite kul. Apan var väl inte helt lyckat dock, men hellre en snubbe i kostym än en sunkigt animerad apa från år 1995.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Congo