Control

Originaltitel: Control
Regissör:Anton Corbijn
Utgivningsår:2007

Om Control:

Denna biografiska film skildrar ikonen Ian Curtis korta men intensiva liv. Vi får en inblick i hans framgångsrika karriär i bandet Joy Division, men även baksidan av den med allt ifrån svåra hälsoproblem till otrohet.

Titel: 24 Hour Party People
Regissör: Oliver Stone
År: 1991
The Doors
Titel: I'm Not There
Originaltitel: I'm Not There.
Regissör: Todd Haynes
Originaltitel: The Runaways
Regissör: Floria Sigismondi
År: 2010
The Runaways

Samantha Morton, Alexandra Maria Lara, Sam Riley, Craig Parkinson, Joe Anderson (II), James Anthony Pearson, Toby Kebbell, Harry Treadaway, Matthew McNulty

Matt Greenhalgh

Drama, Biografi

Australien, Japan, Storbritannien, USA

Recension Control

- emilstjernholm sätter betyg 4 och skriver:
Love Will Tear Us Apart. Joy Division, det legendariska Manchester-bandet med sångaren Ian Curtis i spetsen, har skapat musik som är tidlös. Musik som lever för evigt. Regissörsdebutanten Anton Corbijn förevigar med ”Control” en era, ett band, en människas svåra lidande och hans öde. Filmen är baserad på hustrun Deborahs redogörelse om Ians plågsamma väg mot självmord. I filmen spelas Deborah av...

Recension av Control - Läs hela!

Med i listor: Biografi Top 50, Riktiga musiker, Stockholm XVIII
Diskussioner om Control  (0 diskussioner)
Kommentarer om Control (303 st)
hsimpson (Anmäl)   17:37 23/6
Fotot räddar tvåan. Biografiska filmer är inte riktigt min grej - inte ens när det handlar om personer vars musik jag gillar. När det då gäller ett band som jag är i stort sett likgiltig inför, då är det svårt att ge detta godkänt. Men fotot är bra.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
kaffemagi (Anmäl)   2/12 2016
Fotot räddar trean.
Albion (Anmäl)   24/10 2016
Makalöst bra film om legendaren Ian Curtis. Snyggt filmad förstås och filmen slår an en ton som känns trovärdig och rakt in i hjärtat även om handlingen är tillrättalagd och friserad. Sedan hjälper det förstås om man gillar Joy Divisions musik. Betyget blir en 5;a
Stygga-Vargen (Anmäl)   16/10 2016
Ett väldigt bra, gripande och välspelat drama med mycket bra musik!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Control