Cornelis

Originaltitel: Cornelis
Regissör:Amir Chamdin
Utgivningsår:2010

Om Cornelis:

En film om en av våra största musiklegender – Cornelis Vreeswijk. Filmen är en naken, ärlig och kärleksfull skildring av ett unikt konstnärskap, där vi får följa och uppleva stora delar av hans breda musikalster. Men den skildrar också människan Cornelis, mannen bakom scenen, som hela sitt liv sökte efter kärlek och bekräftelse. Cornelis Vreeswijk är en av de mest älskade och folkkära artister Sverige har haft.

Titel: Walk the Line
Originaltitel: Cornelis
Regissör: Tom Alandh
År: 1997
Cornelis
Titel: Cornelis Vreeswijk - Lever!
Originaltitel: Cornelis Vreeswijk - Lever! Leeft!
Regissör: Hans Polak
År: 2004
Cornelis Vreeswijk - Lever!
Titel: Where in the World Is Osama Bin Laden?
Originaltitel: Where in the World Is Osama Bin Laden?
Regissör: Morgan Spurlock
År: 2008
Where in the World Is Osama Bin Laden?

Hans-Erik Dyvik Husby, Malin Crépin, Helena af Sandeberg, David Dencik, Johan Glans, Frida Sjögren, Vera Vitali, Pernilla Andersson, Frederik Nilsson, Mike Granditsky, Axel Petersén, Ola Bergström, Aksel Morisse, Fabian Fourén, Susanne Thorson

Antonia Pyk

Drama, Biografi

Sverige

Recension Cornelis

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
År 2010 kom släpptes Cornelis, en filmbiografi om Cornelis Vreeswijk, och samtidigt som jag var sugen på att se den så var jag även faktiskt lite skeptiskt inställd till den - svenska filmbiografier brukar ju tyvärr inte vara så mycket att hänga i granen - men jag såg den till slut och det här är faktiskt en av de bästa svenska filmbiografierna som gjorts. När handlingen tar sin början arbetar Cornelis...

Recension av Cornelis - Läs hela!

Filmnummer: 81981
Diskussioner om Cornelis  (0 diskussioner)
Kommentarer om Cornelis (193 st)
Rai (Anmäl)   7/3 2018
Tyvärr alldeles för seg för min smak!!
Sture Stenhög (Anmäl)   10/5 2017
Inga större fel på den här, men det är en väldigt traditionell biopic med alldeles för mycket redovisningsplikt. Handlingen består till för stor del av lösryckta sekvenser vars enda relevans till filmen är att de skedde på riktigt. Men tidsperioden är väl återgiven och trevlig att beskåda. Jag gillade också David Dencik som Fred Åkerström. Jag fick rent av känslan att det kanske hade varit roligare att se en film om honom. En stark tvåa blir det iaf till den film jag faktiskt såg
hardcore (Anmäl)   13/2 2017
Var och såg denna på bio på premiären och tyckte mest det var en okej film men sa inte så mycket mer än det man redan visste. Men efter omtitt tycker jag att det var en väldigt orättvis skildring av cornelis wreesvijk eftersom den är för ensidig. Visar bara upp all skit han har gjort och knappt någonting om personen cornelis. Filmen hade vunnit mer om den hade varit längre eller varit en miniserie och hunnit få bättre personskildringar än som film.
Andreas123 (Anmäl)   3/1 2017
Utan tvekan de sämsta skådespelarinsatserna jag sett på ett bra tag. Det enda som var bra med filmen var Cornelis egna låtar och de kunde jag ju lika gärna lyssnat på på egen hand.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Snygga miljöbilder från ett 60-tals Stockholm och David Denciks insats som Fred Åkerström är min behållning från den här filmen. Som helhet tycks filmen sakna ett redigt manus. Cornelis Vreeswijks liv innehåller så mycket intressanta passager. Det här skulle gå att göra betydligt bättre (intressantare och mer gripande).
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Cornelis
Se filmen