Court

Originaltitel: Court
Regissör:Chaitanya Tamhane
Utgivningsår:2014

Om Court:

En folksångare blir anklagad som ansvarig för en mans död då han ska ha uppmanat till självmord i en av sina sånger. Vi får följa rättegången samtidigt som vi också får beskåda de olika aktörernas liv utanför rättssalen.

Titel: ... och rättvisa åt alla
Originaltitel: ...And Justice for All
Regissör: Norman Jewison
År: 1979
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
... och rättvisa åt alla
Titel: Nader och Simin – en separation
Originaltitel: Jodaeiye Nader az Simin
Regissör: Asghar Farhadi
År: 2011
Nader och Simin – en separation

Vira Sathidar, Vivek Gomber, Geetanjali Kulkarni, Pradeep Joshi, Shirish Pawar, Usha Bane, Bipin Maniar, Panna Mehta

Chaitanya Tamhane

Drama

Indien
Diskussioner om Court  (0 diskussioner)
Kommentarer om Court (1 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   31/5 2016
Det är alltid intressant med rättegångsfilmer från andra länder än vad man är van med att se, alla rättssystem tycks skilja ut sig på något sätt, och här är det inte direkt en vacker bild vi får. Här presenteras korruptionen helt utan billiga dramaturgiska knep, och jag gillar hur diverse underligheter lyfts fram lite som en parentes här och var. Scenerna i rättssalen är således väldigt bra, men när vi hamnar utanför denna tycker jag inte att filmen håller riktigt samma klass. Jag gillar förvisso greppet att vi får följa de olika personerna i deras liv, och en del scener är också bra medan andra inte direkt tillför något. Det ska väl dock sägas att min ansiktsblindhet ställde till det lite då jag ibland inte lyckades hålla reda på karaktärerna. Oavsett hur mycket det påverkade så var det här iaf klart sevärt