Crash

Regissör:Paul Haggis
Utgivningsår:2004
Antal betyg:20902 betyg

Om Crash:

Tror du att du vet vem du är? Du har ingen aning! Crash utspelar sig i ett rasistiskt Los Angeles, där polisen och hela rättssystemet har surnat. En bilolycka i Los Angeles knyter samman en grupp främlingar, där de tvingas ta beslut som ställer deras moral på sin spets och tvingar dem att leva med resultatet av sina handlingar. Crash är en historia som börjar med en bilolycka men titeln syftar mer på sammandrabbningen mellan de olika människornas öden.

Titel: Magnolia
Regissör: Alejandro González Iñárritu
År: 2000
Genre: Drama, Thriller
Amores Perros - Älskade hundar

Brendan Fraser, Sandra Bullock, Don Cheadle, Thandie Newton, Jennifer Esposito, Matt Dillon, William Fichtner, Ryan Phillippe, Larenz Tate, Keith David, Marina Sirtis, Nona Gaye, Ludacris, Michael Peña, Terrence Howard, Bahar Soomekh, Shaun Toub

Paul Haggis, Bobby Moresco

Drama, Kriminalare

USA, Tyskland

Recension Crash

- connya sätter betyg 4 och skriver:
I ett svart och förhållandevis onyanserat Los Angeles utspelar sig Crash; som handlar om rädda, ilskna, förvirrade och uppgivna människor. Den rasistiska undertonen hos karaktärerna speglar sig just i rädslan för omgivningen; det finns godhet och ondska i de flesta människor. Personer som utnyttjar sin position, sin makt och personer som av rädsla för vapen eller polisen håller käft och blir förnedrade....

Recension av Crash - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Oscars, Skövde filmfestival 06
Diskussioner om Crash  (0 diskussioner)
Kommentarer om Crash (1302 st)
Rai (Anmäl)   18/9 2017
Underbar film, som faktiskt inte förskönar verkligen, som många amerikanska filmer gör med sin PR. Skådespelarna gör ett utmärkt jobb, vilket gör att filmen blir ännu mer trovärdig! Filmen kanske är en aningen lång, men det funkar!!
Pingstpastorn (Anmäl)   20/8 2017
PK-smörja av värsta sorten.
Sarakin76 (Anmäl)   23/3 2017
En svart hvit film. Ikke noe man viser på LAs turistbyrå akkurat.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Svårt att få grepp om det här i alla fall till att börja med. En mosaik av intermezzon presenteras. Gemensamt för händelserna är inslag av rasism och fördomar. Ilskna och rädda människor finns det gått om. Samtidigt som händelserna vävs ihop så klarnar saker och ting, fram träder en vändning från ont till gott och tvärsom. Ett okonventionellt och smart manus men även regi och skådespelarinsatser är mycket bra. Sevärt.
Stygga-Vargen (Anmäl)   27/10 2016
Bra film med väldigt bra skådespelare. Svag 5:a