Crash

Regissör:Paul Haggis
Utgivningsår:2004
Antal betyg:20924 betyg

Om Crash:

Tror du att du vet vem du är? Du har ingen aning! Crash utspelar sig i ett rasistiskt Los Angeles, där polisen och hela rättssystemet har surnat. En bilolycka i Los Angeles knyter samman en grupp främlingar, där de tvingas ta beslut som ställer deras moral på sin spets och tvingar dem att leva med resultatet av sina handlingar. Crash är en historia som börjar med en bilolycka men titeln syftar mer på sammandrabbningen mellan de olika människornas öden.

Titel: Magnolia
Regissör: Guillermo Arriaga
År: 2008
Genre: Drama, Kriminalare, Romantik
The Burning Plain

Brendan Fraser, Sandra Bullock, Don Cheadle, Thandie Newton, Jennifer Esposito, Matt Dillon, William Fichtner, Ryan Phillippe, Larenz Tate, Keith David, Marina Sirtis, Nona Gaye, Ludacris, Michael Peña, Terrence Howard, Bahar Soomekh, Shaun Toub

Paul Haggis, Bobby Moresco

Drama, Kriminalare

USA, Tyskland

Recension Crash

- Greenleaf sätter betyg 4 och skriver:
Filmen öppnar starkt med en presentation på de tiotal huvudkaraktärerna i filmen. Vi får reda på lite om deras personligheter, bakgrund och hur de anser på frågan om rasism. Ju längre filmen går desto fler gånger trasslas dessa karaktärers historier in i varandra på ett mycket smart och välgjort sätt. Filmens manus är helt klart det bästa jag har upplevt på länge och allt sitter verkligen klockrent...

Recension av Crash - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Oscars, Skövde filmfestival 06
Diskussioner om Crash  (0 diskussioner)
Kommentarer om Crash (1304 st)
Pi-R (Anmäl)   22:40 18/2
En film med Budskap, och Budskapet är viktigare än rollfigurerna. I mina ögon tappar filmen på just detta, och överdoseringen av trådar som ska hinna etableras, utvecklas, engagera, och knypas ihop skulle egentligen motivera en betydligt längre film för att ge full utdelning. En del figurer, som Sandra Bullocks blir knappt en tummetott, medan andra, som Matt Dillons och Don Cheadles reser sig över mängden och utgör riktigt bra film. Åter andra, som Rya Phillippes och Michael Peñas, förtjänar mer tid. På det hela taget en rätt bra film, som utöver de tidsmässiga problemen också lider något av narrativets entonighet.
Engravadlax (Anmäl)   25/10 2018
Alla skuldbelägger andra för sina och samhällets problem: the movie. Kunde vara en dokumentär. Börjar engagerande men blir jättefånig i andra halvan.
Rai (Anmäl)   18/9 2017
Underbar film, som faktiskt inte förskönar verkligen, som många amerikanska filmer gör med sin PR. Skådespelarna gör ett utmärkt jobb, vilket gör att filmen blir ännu mer trovärdig! Filmen kanske är en aningen lång, men det funkar!!
Pingstpastorn (Anmäl)   20/8 2017
PK-smörja av värsta sorten.
Sarakin76 (Anmäl)   23/3 2017
En svart hvit film. Ikke noe man viser på LAs turistbyrå akkurat.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Crash