Cronos

Originaltitel: Cronos
Regissör:Guillermo del Toro
Utgivningsår:1993

Om Cronos:

En antikhandlare vid namn Jesus Gris kommer över ett märkligt föremål, utformat som en skarabé och tillverkad av en alkemist år 1535; Jesus lyckas öppna föremålet, som biter sig fast i honom och därmed även föryngrar honom. Det ger honom dock törst efter blod som en vampyr, och skänker en evigt liv..

Titel: Mörkrets hjärta
Regissör: Mark Pavia
År: 1997
Genre: Skräck
Night Flier

Federico Luppi, Ron Perlman, Claudio Brook, Margarita Isabel, Tamara Shanath, Daniel Giménez Cacho

Guillermo del Toro

Drama, Skräck, Mysterium

Mexiko
Med i listor: Vampyrer – filmtipsarnas val
Diskussioner om Cronos  (0 diskussioner)
Kommentarer om Cronos (44 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   31/10 2017
Lotso (Anmäl)   25/9 2015
I sin helhet är Cronos en bra film för att vara en regidebut. Den har bra skådespelare som gör bra insatser. Ron Perlman är mannen som stjäl showen, men Federico Luppi gör bra ifrån sig han med. Effekterna är bra och handlingen intressant. Desvärre så är sättet Guillermo del Toro väljer att berätta historien i handlingen något fantasilöst, ironiskt nog när vi pratar om en av de mer visuella och fantasifulla regissörerna idag. Med det sagt är Cronos fortfarande sevärd för de som är intresserad av en annorlunda vampyr berättelse berättad från ett annorlunda sätt. Men även också för de som vill utforska Guillermo del Toro's tidigare år.
BrutusBeefcake (Anmäl)   3/8 2015
Faktiskt en riktigt härlig film med en genuin stämning, kan nog gå så långt att säga att den var bättre än Toros mer kända Pans Labyrinth och det är alltid ett extra plus när Perlman är med! (9/15)
Engravadlax (Anmäl)   24/4 2014
Kul koncept, men en del svajigt agerande, och det är inte bara Perlman.
schramm (Anmäl)   8/12 2013
Lika seg som dagen innan julafton! Ingenting händer direkt, inget bra på TV och man ser att julen i Mexico inte firas speciellt intensivt. Iaf inte av Jesus Gris med familj. Bäst i filmen är när Pärlmannen får ett glädje fnatt och skuttar runt för att tjoa Merry Christmas. Det värmer i lilla hjärtat likt hembryggt glögg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Cronos