Crouching Tiger, Hidden Dragon

Originaltitel: Wo hu cang long
Regissör:Ang Lee
Utgivningsår:2000

Om Crouching Tiger, Hidden Dragon:

Den ryktbare och ädle krigaren Li Mu Bai har för avsikt att dra sig tillbaka och leva ett liv i stillhet. Han överlämnar därför sitt legendomsusade vapen, ett vackert ornamenterat svärd som bär namnet Gröna Ödet, till Yu Shu Lien, en kvinna som han i hemlighet är förälskad i. Li vill att Shu Lien, som också i hög grad behärskar den klassiska kampkonsten, skall ta med sig Gröna Ödet till Peking och där skänka svärdet till den aktade Herr Te. Själv ämnar Li bege sig till berget Wudan för att hylla sin läromästare, som för några år sedan blev förgiftad av den fruktade skurken Jaderäven. Han lovar att senare möta Shu Lien i Peking. Hemma hos Herr Te lär Shu Lien känna den unga Jen, en vacker dotter till den framstående guvernören Yu. De två kvinnorna blir goda vänner och Jen avslöjar att hon inte vill gifta sig, utan istället bli en fri krigare, som den beundrade Li. Samma natt smyger sig en maskerad tjuv in i Herr Tes hus och stjäl det oskattbara Gröna Ödet.

Titel: Hero
Regissör: Kim Sung-su
År: 2001
Genre: Drama, Action, Krig
Musa - The Warrior: Princess of the Desert

Chow Yun-Fat, Michelle Yeoh, Zhang Ziyi, Chang Chen, Lung Si-hung, Cheng Pei-pei, Li Fazeng, Gao Xian, Hai Yan

Wang Hui-ling, James Schamus, Tsai Kuo-jung

Drama, Action, Romantik, Äventyr

Taiwan, Hongkong, USA, Kina

Recension Crouching Tiger, Hidden Dragon

- Jubei sätter betyg 5 och skriver:
När jag såg denna filmen för första gången så lämnade den mig hänförd, jag visste att jag inte rättvisst skulle kunna se på vissa sorters filmer igen. Den introducerade mig också för en ny sorts filmskapande som jag inte hade sett eller upplevt tidigare, och det var underbart. Filmen utspelar sig i 1900- talets kina och följer den ärrade hjälten Li Mu Bai och hans liv. Efter många år av blodgjutelse...

Recension av Crouching Tiger, Hidden Dragon - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Action Top 50, Asien, Episk Wuxia, Filmtipsets Topp 250, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film, People's Choice Award i Toronto, Romantik Top 50
Diskussioner om Crouching Tiger, Hidden Dragon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Crouching Tiger, Hidden Dragon (946 st)
gjoob (Anmäl)   4/2 2018
Jag ville verkligen tycka om den, för den innehåller så mycket som jag vanligen önskar i en film av det här slaget. Men jag fann den så oerhört sömnig under stora delar. Förtjänar en omtitt.
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
ingen höjdare
Sarakin76 (Anmäl)   23/3 2017
Bra film!
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Filmpoesi kan man nog kalla det här för, verkligen suggestivt. Fina bilder. Vacker scenografi. Upplägget är som i en musikal men sång och dans är utbytt mot svärdviftning och vajerbalett. Allt är sen kryddat med lite tonårsrevolt.
BlueViper (Anmäl)   19/4 2016
Fantastisk film. Perfekta och poetiska strider. Sjukt bra skådespel, sånt ser man verkligen inte ofta. Blir särskilt imponerad av Michelle Yeohs minspel, fångar undertryckta känslor otroligt bra. Vackra miljöer och bra ljud. Tror inte den här filmen kunde gjorts mycket bättre. Stark fyra/svag femma.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Crouching Tiger, Hidden Dragon