Crouching Tiger, Hidden Dragon

Originaltitel: Wo hu cang long
Regissör:Ang Lee
Utgivningsår:2000

Om Crouching Tiger, Hidden Dragon:

Den ryktbare och ädle krigaren Li Mu Bai har för avsikt att dra sig tillbaka och leva ett liv i stillhet. Han överlämnar därför sitt legendomsusade vapen, ett vackert ornamenterat svärd som bär namnet Gröna Ödet, till Yu Shu Lien, en kvinna som han i hemlighet är förälskad i. Li vill att Shu Lien, som också i hög grad behärskar den klassiska kampkonsten, skall ta med sig Gröna Ödet till Peking och där skänka svärdet till den aktade Herr Te. Själv ämnar Li bege sig till berget Wudan för att hylla sin läromästare, som för några år sedan blev förgiftad av den fruktade skurken Jaderäven. Han lovar att senare möta Shu Lien i Peking. Hemma hos Herr Te lär Shu Lien känna den unga Jen, en vacker dotter till den framstående guvernören Yu. De två kvinnorna blir goda vänner och Jen avslöjar att hon inte vill gifta sig, utan istället bli en fri krigare, som den beundrade Li. Samma natt smyger sig en maskerad tjuv in i Herr Tes hus och stjäl det oskattbara Gröna Ödet.

Titel: Hero
Regissör: Yuen Woo-ping
År: 2016
Genre: Drama, Action, Äventyr, Fantasy
Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny

Chow Yun-Fat, Michelle Yeoh, Zhang Ziyi, Chang Chen, Lung Si-hung, Cheng Pei-pei, Li Fazeng, Gao Xian, Hai Yan

Wang Hui-ling, James Schamus, Tsai Kuo-jung

Drama, Action, Romantik, Äventyr

Taiwan, Hongkong, USA, Kina

Recension Crouching Tiger, Hidden Dragon

- ausa sätter betyg 5 och skriver:
Oj, så vackert! Att slagsmålsscener kan vara så här estetiska och graciösa trodde jag aldrig. Men, i Crouching Tiger, Hidden Dragon är stridsscenerna ren filmpoesi. Regissören Ang Lee har låtit Yuen Wo-Ping göra koreagrafin. Det var också han som koreograferade de glidande slagsmålen i "The Matrix", men i Crouching Tiger, Hidden Dragon har Yuen Wo-Ping gått ytterligare ett steg. Resultatet blir vackra...

Recension av Crouching Tiger, Hidden Dragon - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Action Top 50, Asien, Drama Top 50, Episk Wuxia, Filmtipsets Topp 250, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film, People's Choice Award i Toronto, Romantik Top 50
Diskussioner om Crouching Tiger, Hidden Dragon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Crouching Tiger, Hidden Dragon (946 st)
gjoob (Anmäl)   21:59 4/2
Jag ville verkligen tycka om den, för den innehåller så mycket som jag vanligen önskar i en film av det här slaget. Men jag fann den så oerhört sömnig under stora delar. Förtjänar en omtitt.
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
ingen höjdare
Sarakin76 (Anmäl)   23/3 2017
Bra film!
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Filmpoesi kan man nog kalla det här för, verkligen suggestivt. Fina bilder. Vacker scenografi. Upplägget är som i en musikal men sång och dans är utbytt mot svärdviftning och vajerbalett. Allt är sen kryddat med lite tonårsrevolt.
BlueViper (Anmäl)   19/4 2016
Fantastisk film. Perfekta och poetiska strider. Sjukt bra skådespel, sånt ser man verkligen inte ofta. Blir särskilt imponerad av Michelle Yeohs minspel, fångar undertryckta känslor otroligt bra. Vackra miljöer och bra ljud. Tror inte den här filmen kunde gjorts mycket bättre. Stark fyra/svag femma.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Crouching Tiger, Hidden Dragon