Crumb

Originaltitel: Crumb
Regissör:Terry Zwigoff
Utgivningsår:1994

Om Crumb:

Dokumentär om serietecknaren Robert Crumb, skapare av bland annat Fritz the Cat. Zwigoff träffar inte bara Crumb själv, utan även hans barn, fru och ex-fruar, kollegor och inte minst hans dysfunktionella syskon.

Titel: American Splendor
År: 2007
Film nr.: 52033
Moebius Redux: A Life in Pictures

Dokumentär

Diskussioner om Crumb  (0 diskussioner)
Kommentarer om Crumb (31 st)
cedmoy (Anmäl)   11/5 2018
Jordan B Peterson nämner denna filmen under en av hans föreläsningar om bibeln. Enligt honom är det den bästa dokumentären som gjorts och den enda film som gjorts som skildrar oidipuskomplexet på riktigt, och om man vill förstå en våldtäktsman om en mördare ska man titta på denna film. Troligtvis vill man inte förstå säger Jordan. Jag tog modet till mig att titta på filmen. Men jag kom inte ens i närheten av att få inblick i dessa saker - finns det med? Allt jag såg var en halvintressant dokumentär, helt ok men inte mer... antagligen är det något jag inte fattar
gjoob (Anmäl)   23/6 2016
Kände inte till Crumb innan jag såg den och tycker att han är en av de mindre intressanta karaktärerna här. Som myslas nämner är det bifigurerna som stjäl showen. När man inte trodde att det kunde bli värre, kommer nästa person och överträffar den förre i knäpphet. Ingen av dem är särskilt sympatisk, men det är ju samtidigt det som gör filmen till vad den är.
erik.p (Anmäl)   6/12 2015
bra, men eh...lite seg?
#54 (Anmäl)   17/2 2014
Ger en nyanserad bild av en fascinerande, men inte alltid så sympatisk, konstnär.
myslas (Anmäl)   7/1 2012
Det är ett rätt intressant personporträtt av serietecknaren Robert Crumb som Terry Zwigoff (Bad Santa och Ghost World) har skapat här. Men de stora stjärnorna i den här filmen är personerna runt omkring honom. Man vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta åt dem men det verkar som om varenda en av dem är dysfunktionell på sitt egna vis. En bra dokumentär men den är alldeles för lång.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Crumb