Cthulhu

Originaltitel: Cthulhu
Regissör:Dan Gildark, Grant Cogswell
Utgivningsår:2007

Om Cthulhu:

Inspirerad av H.P. Lovecrafts idéer är detta historien om en historieprofessor som återser en barndomsvän, vilket väcker minnen. Han upptäcker dolda sidor hos sin fars new age -kult, sidor som kan ha en avgörande betydelse för hans egen och andras framtid.

Titel: Dagon
Regissör: Andrew Leman
År: 2005
Genre: Thriller, Skräck, Fantasy, Mysterium, Stumfilm
The Call of Cthulhu

Tori Spelling, Jason Cottle, Scott Green, Cara Buono, Robert Padilla, Charles Creasy, Jeffrey Brown

Grant Cogswell, Dan Gildark

Drama, Skräck

Recension Cthulhu

- Rubbermonster sätter betyg 4 och skriver:
I grund och botten så är detta en filmatisering av The Shadow Over Innsmouth, samma novell som låg bakom Stuart Gordons fina Dagon. Dagon är dock i det här fallet den film som är mest trogen originalet där man i Cthulhu skrivit en helt ny story och placerat den i en stad som mycket väl skulle kunna vara just Innsmouth, även om den kanske inte är riktigt lika sunkig. Russ, en historiaprofessor, får...

Recension av Cthulhu - Läs hela!

Med i listor: H P Lovecraft
Diskussioner om Cthulhu  (0 diskussioner)
Kommentarer om Cthulhu (23 st)
Lectra (Anmäl)   4/7 2014
Långtråkig. Karaktärerna gör saker men ingenting händer. Storyn bara står och trampar vatten. Helt värdelös.
johnaleks (Anmäl)   16/6 2013
rätt okej för att vara lovecraftinspirerad
Robkiller (Anmäl)   15/4 2013
Den ultimata ondskan... H.P. Lovecrafts Cthulhu!! Nej riktigt så kul var inte det här... rätt så långsam och konstig handling som förvisso klarnar upp mer och mer efter ett tag, men då är det för sent... för många sidospår... halvdåliga skådespelare och bristande filmteknik med tafflig regi som förvisso är bildskön emellanåt; men som också misslyckats totalt ibland... ljudproduktionen var väl inte den bästa heller... och den blev väl inte direkt spännande... eller skrämmande... vet inte riktigt vad som var tanken med det här... men den rullar på och är halvintressant i alla fall.. den får duga.
akastoffe (Anmäl)   19/12 2012
Fotot må vara bra men ljudet är så kast att man knapt här vad de säger. Visuellt är det en trevlig upplevelse men storymässigt kastas man mellan så många olika saker att det är svårt att få ihop det.
Engravadlax (Anmäl)   13/5 2012
Herrejävlar vad dåligt. Kloakscenen var det enda som var någorlunda välgjort, kul idé också att lysa upp rummen med en kamera i en bråkdel av en sekund. För det mesta är det amatörmässigt filmat, då och då är det riktigt kasst, musiksättningen ligger också mellan ok och riktigt klantigt utfört, men manus och skådespel var bland det absolut sämsta jag har sett. Gaytemat får räknas som en wtf-groda. För Lovecraftfans rekommenderar jag att istället spela Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth (som också är en adaption av The Shadow Over Innsmouth) som är oändligt mycket bättre än någon filmatisering jag har sett så här långt...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Cthulhu