Cupdrömmen

Originaltitel: A Shot at Glory
Regissör:Michael Corrente
Utgivningsår:2000

Om Cupdrömmen:

Gordon McLeod är en luttrad fotbollstränare för den skotska division 2-klubben Kilnockie FC – ett lag som inte nått en enda framgång under sin 100-åriga historia. Men drömmen finns där, både hos honom, spelarna och stadens invånare. Drömmen om att nå ända fram till den skotska cupfinalen och där ställas mot Glasgow Rangers, vars tränare är McLeods ärkerival sedan 20 år tillbaka. Hoppet tänds när klubbens amerikanska ägare lyckas värva Jackie McQuillan, tidigare hyllad skyttekung i Celtic. McQuillan har visserligen sina bästa dagar bakom sig, men för lilla Kilnockie är det en sensationell värvning. Nu börjar de på allvar hoppas och tro på den framgång de så länge törstat efter.

Robert Duvall, Michael Keaton, Cole Hauser, Brian Cox, Kirsty Mitchell, Ally McCoist, Morag Hood, Libby Langdon

Denis O'Neill

Drama

The Cup

Med i listor: Fotboll
Diskussioner om Cupdrömmen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Cupdrömmen (10 st)
jonbo (Anmäl)   30/6 2008
Överlång och med lite för mycket Buster-anda för min smak. Men kanske kan funka en vanlig söndag.
andmoreagain (Anmäl)   8/1 2008
HELLO?!
andersdino (Anmäl)   14/8 2007
Så dåligt tyckte jag den inte var. Lite småseg emellanåt, men en helt okej film med ett oväntat och oförutsägbart slut.
todape (Anmäl)   14/1 2007
Det är inte många filmer som vågat sig på att basera sin handling kring just en fotbollsklubbs framgångar. Här är undantaget och den heter i Sverige CUP DRÖMMEN. FEVER PITCH är i mina ögon den bästa filmen om fotboll som beskriver supportrars hängivelse och liv som helt kretsar kring spelet. Den är gjord med ett stort hjärta. Sedan har vi mer action-laddade I.D. som handlar om engelska fotbollshuliganer. Det finns även flera filmer med starka inslag av något som berör fotbollen på ett eller annat sätt. Men att föra fram ett lag i huvudrollen tillhör alltså inte vanligheten. Ett lyckat drag? Nej, knappast denna gång åtminstone! Filmens manus är både fånigt och oberörande även för mig som har oerhört starka band till sporten som supporter. Filmen saknar tveklöst det FEVER PITCH har, nämligen hjärta för sporten. Trots aktörer som Robert Duvall och Michael Keaton i rollerna övertygar ingen direkt som vare sig fotbollsspelare, ledare eller ägare. Det är ärligt talat dåligt skådespeleri från de allra flesta i denna filmatisering.
Malfunction (Anmäl)   15/9 2006
Svag trea, Duvall är bra som alltid.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Cupdrömmen