Den gyllene blommans förbannelse

Originaltitel: Man cheng jin dai huang jin jia
Regissör:Zhang Yimou
Utgivningsår:2006

Om Den gyllene blommans förbannelse:

En olovlig romans mellan en av hovets tjänsteflickor och en prins tar med de båda på en farlig resa där den kungliga familjens hemligheter sätts på spel.

Titel: Flying Daggers

Curse of the Golden Flower

Hongkong, Kina

Recension Den gyllene blommans förbannelse

- soderbaum sätter betyg 4 och skriver:
Den gyllene blommans förbannelse gör en underbar skildring av Tang-dynastins Kina med fantastiska skådespelarinsatser, spektakulära miljöer och otroliga kostymer. Är det något man kommer ihåg efter den här filmen så är det alla fantastiska färger. Man har dock offrat den historiska förankringen aningens till förmån för mer spänning och drama. Men utöver det en fängslande och härlig film värd att se,...

Recension av Den gyllene blommans förbannelse - Läs hela!

Diskussioner om Den gyllene blommans förbannelse  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den gyllene blommans förbannelse (177 st)
BrutusBeefcake (Anmäl)   20/12 2016
Gong Li och Chow Yun-fat briljerar, i övrigt en vrålsnygg film (förutom den stundtals horribla CGI'n som tyvärr förstör illusionen ganska så mycket) med mycket uringningar och incest! (8+/15)
Galivan (Anmäl)   30/7 2015
Mäktig film med en massa imponerande rekvisita. Intressant och bra dramaturgi och skådespel, lite som en Shakespeartragedi , som folk har nämnt, man kan ju också jämföra med Ran av Kurosawa, men den här känns mer storskalig. Handlingsutvecklingen kändes lite ovant, förbluffande, och ger en ovanligt besvärad känsla efteråt. Visuellt är det mycket imponerande, med undantag för ett fåtal sekvenser som dataanimerats på mindre övertygande sätt. Man kan fundera i efterhand om det fanns en grund för karaktärernas motiv, planer och sympatier, men det kan bli en omtitt. Sätter en femma så länge.
atroxa (Anmäl)   10/9 2014
Lite långdragen, men sjukt snygg.
Dele (Anmäl)   13/4 2014
Ett makalöst vackert konstverk som måhända är något utdraget, men har med mig nästan ända till slutet. Bland det snyggasste jag har skådat inom film.
RichardEk (Anmäl)   17/7 2013
Nästan överdådigt sceneri och en god portion ond bråd död. Många scener är som en tavla så det går bra att se filmen som rent ögongodis. Berättelsen är väl inte så originell, men det är snarare hantverket som står i centrum här. Yun-Fat Chow håller stilen även om han klär bättre i smoking i John Woos filmer och resten av ensemblen är också bra. Stundtals går berättelsen lite på tomgång, men tempot är bra sista halvtimmen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den gyllene blommans förbannelse