Cyclo

Originaltitel: Xich lo
Regissör:Tran Anh Hung
Utgivningsår:1995

Om Cyclo:

En 18-årig yngling tjänar sitt uppehälle med att köra cykeltaxi i Saigon, men en dag misshandlas han och cykeltaxin stjäls. Han tvingas in i en härva av kriminalitet för att kunna betala igen skulden till taxins ägarinna.

Titel: Metro Manila
Regissör: Gerald Kargl
År: 1983
Genre: Drama, Kriminalare, Skräck
Angst

Tran Nu Yên-Khê, Nhu Quynh Nguyen, Tony Leung Chiu-wai, Le Van Loc, Hoang Phuc Nguyen

Tran Anh Hung, NT Binh

Drama, Kriminalare

Vietnam, Frankrike, Hongkong
Med i listor: Guldlejon i Venedig
Diskussioner om Cyclo  (0 diskussioner)
Kommentarer om Cyclo (42 st)
Zebulonm (Anmäl)   13/6 2017
Nä alldeles får lång och seg....
Hypostas (Anmäl)   6/1 2016
Mäktigt och färgstarkt foto, som ger en enorm närvarokänsla. Poetiskt, men samtidigt rått och köttsligt. En synnerligen intressant, och tillika brutal, filmupplevelse. Stark trea.
tangoforce (Anmäl)   20/1 2015
Typexempel för Asiatiska filmer: Sex, Violence, Food, Filth, Sex, Violence, Food, Filth, Sex, Violence, Food, Filth ... Källa: Jag har sett hundratals Asiatiska filmer.
BrutusBeefcake (Anmäl)   2/1 2015
Det här var jobbigt, otroligt jobbigt att ta sig igenom men också riktigt, riktigt bra. Saigon skildras på ett naket, realistiskt och otäckt vis där du som åskådare känner dig otroligt nära vilket fyller dig med ångest, regissören leker sen med en och ger en ett par scener med fröjd och harmoni för att direkt efteråt trycka dig ned i slasket igen, grisigt och fantastiskt! Sedan måste jag bara nämna Tony Leung, jäklar vilken skådis att en man kan nämna så få ord men sedan berätta så mycket är helt otroligt, med sin tystnad och ansiktsuttryck säger han mer än den mest pratsamma filosofen i världen. Världsklass. Given fyra. (11+/15)
#54 (Anmäl)   4/1 2014
Inte helt lätt att hänga med i handlingen hela tiden.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Cyclo