Cykeltjuven

Originaltitel: Ladri di biciclette
Regissör:Vittorio De Sica
Utgivningsår:1948

Om Cykeltjuven:

En fattig familj pantsätter sina lakan för att få råd att lösa ut en cykel som man tidigare pantsatt. Detta för att fadern ska få ett jobb, vilket familjens försörjning hänger på. Första dagen på jobbet blir cykeln stulen. En desperat jakt på cykeltjuven tar sin början.

Titel: Umberto D.
Originaltitel: La loi du marché
Regissör: Stéphane Brizé
År: 2015
Marknadens lag

Lamberto Maggiorani, Enzo Staiola, Lianella Carell, Gino Saltamerenda, Vittorio Antonucci

Cesare Zavattini, Suso Cecchi d'Amico, Vittorio De Sica, Oreste Biancoli, Adolfo Franci, Gerardo Guerrieri

Drama, Kriminalare

Bicycle Thieves, The Bicycle Thief

Italien

Recension Cykeltjuven

- ea1234 sätter betyg 4 och skriver:
I Vittorio De Sicas klassiska mästerverk från 1948 får Antonio Ricci sin cykel stulen. Han måste ha den för att utföra sitt jobb som affischuppsättare på Roms gator under efterkrigstiden då det var fattigt och dåligt med arbeten i ett sönderbombat Europa. För att ha råd att köpa cykeln blir familjen tvungen att pantsätta sina lakan men de ska ju snart ha råd med nya, då arbetet ger bra betalt. Men...

Recension av Cykeltjuven - Läs hela!

Med i listor: 40-tal Top 50, Admins val, Europa, Italienska Neo-realismen, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Cykeltjuven  (0 diskussioner)
Kommentarer om Cykeltjuven (345 st)
Rai (Anmäl)   1/1 2018
Underbar film alltså!!!
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
martin eden (Anmäl)   12/4 2017
[rek. 5] Som någon skriver hade jag oerhört höga förväntningar på denna film, som man hört så himla mycket om. Det är tveklöst en mycket bra film, men jag kan inte hjälpa en liten känsla av besvikelse, men detta beror säkerligen på att jag hade för höga förväntningar, som förmodligen ingen film kan leva upp till. Tror att jag kan komma att höja detta betyg efter omtitt!. Mycket bra!!! 4.
mattarello (Anmäl)   4/4 2017
Otroligt vacker film! Enkel ja, men det är tjusningen i det hela.
the godfather (Anmäl)   14/3 2016
En film man har hört så mycket bra om så att man nästan började att tvivla att den skulle leva upp till alla förväntningarna som den hade. Men den gjorde det, för tiden på 90 minuter bara flyger förbi och det känns som att filmen slutar lika fort som den började. Sen att det är mycket känsla i filmen och att allt känns trovärdigt gör filmen inte sämre. Så att säga att detta är ett mästerverk är en underdrift, det är som en tavla målad med de vackraste nyanser i ständig rörelse som förstummar åskådaren med dess skönhet. En vacker och sorglig film som bara kan förtjäna en femma utav fem i betyg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Cykeltjuven