Cyrano de Bergerac

Originaltitel: Cyrano de Bergerac
Regissör:Jean-Paul Rappeneau
Utgivningsår:1990

Om Cyrano de Bergerac:

Cyrano är en samtidigt både stridslysten och poetisk man. Hämmad av sin stora näsa, vågar han inte öppet förklara sin kärlek till den vackra Roxanne. I stället författar han romantiska brev åt en ståtlig ung man som uppvaktar henne. Baserad på Edmond Rostands pjäs i vers.

Titel: Roxanne
Originaltitel: A Passage to India
Regissör: David Lean
År: 1984
En färd till Indien

Gérard Depardieu, Vincent Perez, Anne Brochet, Jacques Weber, Roland Bertin, Philippe Morier-Genoud, Pierre Maguelon

Jean-Paul Rappeneau, Edmond Rostand, Jean-Claude Carrière

Drama, Komedi, Romantik

Frankrike
Med i listor: People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om Cyrano de Bergerac  (0 diskussioner)
Kommentarer om Cyrano de Bergerac (40 st)
Gigi1943 (Anmäl)   16/11 2014
Såg den för jättelänge sen men vill se igen när den kommer, gillar verkligen G.D.
Almgren (Anmäl)   26/11 2013
Filmen drar skickligt in sin publik och är en ren fröjd att se om man tycker om kostymdrama och kan köpa en klassiskt romantisk handling. Replikerna är oerhört välskrivna och var också omsorgsfullt översatta, även om jag nog fick ut mer av dem än min medtittare då jag kunde följa med i franskan. Skådespelarna levererar dem också på ett bra sätt och framförallt Depardieu är givetvis perfekt för huvudrollen. Riktigt bra!
Ful_fisk (Anmäl)   18/6 2013
Rätt bra om man accepterar anor som att det är "modigt" att mucka gräl tills någon tänder till så man kan döda denne, att folk kan bli förälskade i den där bitchen (å andra sidan fanns det ju inga andra kvinnor, så...) samt att dialogen inte är menad att vara trovärdig. Filmer om folk som är olyckligt förälskade finns det för lite om (de handlar ju alltid om två som gillar varandra men som missförstår varandra och blir sura för att sedan få varandra på slutet iallafall, istället), så det är kul att se en sådan här berättelse.
ses11 (Anmäl)   2/8 2012
Depardieau med sin i filmen stora näsa, bra han är på att filmmanus utantill läsa. Men historien i sig, om än underhållande för en kväll, är mest en utdragen bagatell.
divaad (Anmäl)   2/1 2012
Det måste ha varit drygt att formulera undertexter till den här filmen
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Cyrano de Bergerac