Da Vinci-koden

Originaltitel: The Da Vinci Code
Regissör:Ron Howard
Utgivningsår:2006

Om Da Vinci-koden:

När symbolforskaren Robert Langdon kallas in efter att ett mord begås på Louvren har han ingen aning om att han snart kommer bli indragen i en jakt, inte bara på honom utan även något som kan vara den största hemligheten någonsin.

Titel: Änglar och demoner
Originaltitel: Indiana Jones and the Last Crusade
Regissör: Steven Spielberg
År: 1989
Genre: Action, Äventyr
Indiana Jones och det sista korståget
Titel: National Treasure: Hemligheternas bok
Originaltitel: National Treasure: Book of Secrets
Regissör: Jon Turteltaub
År: 2007
Genre: Action, Thriller, Äventyr, Mysterium
National Treasure: Hemligheternas bok

Jean Reno, Tom Hanks, Ian McKellen, Alfred Molina, Jürgen Prochnow, Audrey Tautou, Jean-Pierre Marielle, Paul Bettany, Etienne Chicot, Clive Carter

Akiva Goldsman

Drama, Thriller, Mysterium

Recension Da Vinci-koden

- Boondock_saint sätter betyg 3 och skriver:
Då var det dags. Boken har inte undkommit någon. DaVinci-koden har sålt i över 50 miljoner exemplar och det på bara några år. De som inte har läst den kan ändå knappast ha missat alla artiklar och upprörda diskussioner om vad som är sant, vad som är fiktion och vem som stämmer vem för plagiat. Dan Brown gjorde sig verkligen ett namn efter att succéboken släpptes och oerhört många människor tror på...

Recension av Da Vinci-koden - Läs hela!

Diskussioner om Da Vinci-koden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Da Vinci-koden (1215 st)
kaj landberg (Anmäl)   22:22 14/4
Skitdålig. Till och med sämre än boken.
myslas (Anmäl)   23:08 12/2
15 minuter in i filmen börjar man skaka på huvudet åt hur dumt det här är. Nu har jag förvisso läst boken så jag är väl införstådd med exakt hur dum och ologisk hela den här historien är. Men förhoppningsvis ser man inte en sådan här film i tron att man ska lära sig någonting utan för att få sig en god dos underhållning och om man stänger av hjärnan ett tag så finns det åtminstone ett litet mått av underhållningsvärde här. Det är dock långt ifrån tillräckligt för att kunna ge ett högre betyg.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Regissör Ron Howard har här skapat en visuellt snygg film av boken ”Da Vinci koden”. Det mycket innehållsrika manuset ger också en mycket intressant upplevelse men det blir lite sömnigt när den där riktiga spänningen inte infinner sig. DVD utgåvan jag såg är 25 minuter längre än bio versionen. Vet inte var dessa 25 min finns i filmen men jag tror ju att det skulle behöva plussas på ytterligare 25 min (eller byte av regissör och omtagning av hela rasket) för att den spänning som historien förtjänar ska infinna sig.
Stygga-Vargen (Anmäl)   22/10 2016
Väldigt bra och ganska spännande film med väldigt bra skådespelare. Tyvärr har man gjort den ganska förutsägbar, åtminstone jämfört med boken. I vanlig ordning är ju boken bättre men tycker ändå det här är en väldigt bra film.
Erinaceus (Anmäl)   2/8 2015
Inget mästerverk, men underhållande. Följde boken nästan exakt om jag kommer ihåg korrekt, men den utdragna "skattjakten" tycker jag fungerade bättre i bokform, det känns lite för enkelt i filmen. Trots detta tycker jag den blir lite för lång och försöken att diskutera religion allvarligt faller platt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Da Vinci-koden
Se filmen