Betyg idag: 1 098 Besökare idag: 5 493

Originaltitel: Dag och natt
Regissör:Simon Staho
Utgivningsår:2004

Om Dag och natt:

Det handlar om människor som älskar och vill bli älskade. Det är historien om en far, hans unga son, hans otrogna hustru, hennes hemlige älskare, hans unga älskarinna, hans ensamma syster, hans dementa mor, en fanatisk fotbollstränare, en gravid hora och en ängel förklädd till en gammal man. Alla söker svaret på samma fråga: "Om svaret är kärleken – vad är då frågan?"

Titel: Locke
Regissör: Jesper Ganslandt
År: 2009
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Apan

Mikael Persbrandt, Michael Nyqvist, Pernilla August, Maria Bonnevie, Lena Endre, Tuva Novotny, Hans Alfredson, Marie Göranzon, Sam Kessel, Fares Fares, Erland Josephson (röst)

Peter Asmussen, Simon Staho

Drama

Sverige, Danmark
Diskussioner om Dag och natt  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dag och natt (358 st)
Rai (Anmäl)   08:53 8/3
Avskyr denna film, nästa lika mycket som Mikael Persbrandt!!!
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   26/10 2016
En av de sämre filmerna Mikael Persbrandt medverkat i. Den är inte jättedålig men inte så där jättebra. Filmen lyckas ta sig upp till "godkänt" och duger som tidsfördriv en regnig eftermiddag men det är väl också allt. Svag 3:a.
HerrNenne (Anmäl)   21/8 2016
Framför allt så är det här en otroligt realistisk skildring av hur det går till i Aik.
Gordyal (Anmäl)   31/5 2015
Min femte Staho och ännu inte under tre i betyg. Dag och natt var ju enormt upphaussad då den kom, och jag köpte den rätt så tidigt på DVD. Men sedan blev den stående i hyllan, och jag blev liksom aldrig riktigt pepp på den. Men nu är det gjort. Staho kör stenhårt med någon sorts billig men effektiv feel bad for dummies, och han är en jävel på personregi. Upplägget i Dag och natt, med en huvudperson vars liv vi får berättat genom möten med en person i taget, återanvänds i Daisy Diamond (på ett förvisso ännu billigare sätt men i en starkare och bättre film). Det i Dag och natt som gjorde störst intryck på mig var skådespelet; Endre gör (som så ofta) mycket bra ifrån sig, Göranzon har jag nog aldrig sett bättre (fast jag ser ju henne oftast i skit) och August gör kanske sitt livs roll. Någon som definitivt överraskar är den ytterst mediokre Fares Fares som här faktiskt är riktigt bra. Det är väl egentligen bara Persbrandt man kan klaga på, och så jävla illa gör han inte ifrån sig. Sedan var det ju rätt coolt att filmen på sätt och vis både var en road movie och ett kammarspel – en hyfsat osannolik kombination. (9/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dag och natt