Dagbok från en motorcykel

Originaltitel: Diarios de motocicleta
Regissör:Walter Salles
Utgivningsår:2004

Om Dagbok från en motorcykel:

Filmen skildrar den resa genom Sydamerika som den då 23-årige medicinstuderanden Ernesto "Che" Guevara och hans kamrat Alberto Granado företog sig i början av 1950-talet.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: 638 Ways to Kill Castro
Regissör: Dollan Canell
År: 2006
638 Ways to Kill Castro

Mía Maestro, Gael García Bernal, Gustavo Bueno, Rodrigo de la Serna, Jorge Chiarella

Jose Rivera

Drama, Äventyr, Roadmovie, Biografi

The Motorcycle Diaries

USA, Tyskland, Storbritannien, Argentina, Chile, Peru, Brasilien, Frankrike

Recension Dagbok från en motorcykel

- zzzoltan sätter betyg 4 och skriver:
Det är ganska lätt att ogilla denna film. En ung Che Guevara (Gael García Bernal) med kamrat (Rodrigo De la Serna) åker motorcykel genom Sydamerika och uppfyller alla myter om den moderna mannen, den självuppfyllande vagabonden. Kvinnor får undergivna biroller och den framtide revolutionsledaren utmålas som något av en latino-James Bond. Han kan krascha med motorcykeln och bara resa sig upp och borsta...

Recension av Dagbok från en motorcykel - Läs hela!

Med i listor: Biografi Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 2004, Roadmovie Top 50
Diskussioner om Dagbok från en motorcykel  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dagbok från en motorcykel (288 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Dele (Anmäl)   26/2 2017
Ett rikt och välgjort verk. Och en varm och fin filmupplevelse.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Filmen bygger på Che Guevaras och hans kompis Albertos dagboksanteckningar när de i början av 50-talet gjorde en resa genom Sydamerika (Che då 23 år). Resan blev revolutionären Ches politiska uppvaknande. En varm och vacker berättelse som sviktar lite om man betraktar det hela som underhållning men ointressant blir det aldrig.
Dutch (Anmäl)   3/8 2016
Fantastisk vacker och bra skildring. Och stundtals väldigt rolig!
Salvation_Mind (Anmäl)   9/6 2014
En liten besvikelse, precis som verkligheten så händer det inte alltid så mycket spännande saker. Det här hade väl antagligen aldrig blivit en film om det inte vore för att Che vart känd heller. Handlingen är ganska platt och det känns mest som att de skrapar på ytan. Che framställs som ett fromt helgon som man bara ska älska. Lite som en Jesus film av Jesus älskare. Hur som helst hade filmen tjänat på att vara kanske en halvtimme kortare pga innehållet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dagbok från en motorcykel