Dagen gryr

Originaltitel: Le jour se lève
Regissör:Marcel Carné
Utgivningsår:1939

Om Dagen gryr:

En industriarbetare har barrikaderat sig i en lägenhet, och är omringad av polisen. I återblickar skildras de händelser som drev honom till att göra som han gjort.

Titel: Den svarta ligan
Originaltitel: Le feu follet
Regissör: Louis Malle
År: 1963
Tag mitt liv

Jean Gabin, Jacqueline Laurent (I), Arletty, Bernard Blier, Jules Berry, René Génin, Mady Berry

Jacques Viot, Jacques Prévert

Drama, Romantik

Daybreak

Frankrike

Recension Dagen gryr

- themodest sätter betyg 4 och skriver:
Jean Gabins skådespelarinsats här är verkligen storartad. De ångestladdade, klaustrofobiska scenerna i lägenheten skulle jag vilja påstå hör till de verkligt stora i filmhistorien

Recension av Dagen gryr - Läs hela!

Diskussioner om Dagen gryr  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dagen gryr (44 st)
emmycaution (Anmäl)   2/7 2018
Vilken lyckost till tjej som kan välja mellan en lättkränkt douche bag som försöker pressa henne till både sex och äktenskap samt en alldeles för gammal mytoman som låtsas vara hennes pappa och driver en hundcirkus. Jag förstår att hon är sliten mellan dessa två fina alternativ. En välgjord film på många sätt men antagonisten är tyvärr omöjlig att ha medkänsla för.
Strongbow (Anmäl)   31/12 2016
Tydligen en av Ingmar Bergmans favoritfilmer.
Ful_fisk (Anmäl)   8/12 2016
Blev riktigt jävla betagen av denna franska 30-tals-klassiker! Väldigt snygg och snillrikt uppbyggd, vilket både sätter standarden för framtidens amerikanska noir-filmer och pumpar upp blodet i åskådarens ådror allt snabbare! Bra skådespeleri rakt igenom också, med en Jean Gabin på toppen av karriären i förgrunden. Femman kan eventuellt hållas tillbaka av det simpla faktum att jag var lite för trött när jag såg den... Ser gärna om den här i framtiden, och slutbilden kommer vara fastlåst på min hornhinna tills dess. Grymt jävla bra!
dirt (Anmäl)   24/9 2014
Kvadratdrama!
JPerlie (Anmäl)   8/11 2013
Lite trött på triangel drama vilket verkar väldigt typiskt för fransk film. Manuset var crap men som tur var vägde karaktärerna och estetiken upp filmen till en trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dagen gryr