Daimajin

Originaltitel: Daimajin
Regissör:Kimiyoshi Yasuda
Utgivningsår:1966

Om Daimajin:

Första filmen i Daimajin-triologin. På en bergstopp i Japan vilar en mäktig stenstaty. Från berget vakar den över dalgången nedanför dess fötter. Men när en tyrrannisk lord ger order om förstörelsen av just denna staty vaknar den plötsligt till liv och straffar dem som stört den ur sin eviga vila...

Titel: Return of Daimajin

Majin, Vengeance of the Monster

Japan

Recension Daimajin

- niebaotan sätter betyg 3 och skriver:
En illasinnad krigsherre störtar en styrande ätt och förslavar kungadömets befolkning. En ung prins och prinsessa lyckas undkomma tyrannen och belägrar sig i ett avlägset berg, intill en jättelik stenstaty. Denna staty är en så kallad Majin, en uråldrig gud som alla fruktar. När prinsen många år senare tillfångatas ser prinsessan ingen annan utväg än att väcka den slumrande guden till liv igen. ...

Recension av Daimajin - Läs hela!

Diskussioner om Daimajin  (0 diskussioner)
Kommentarer om Daimajin (6 st)
Engravadlax (Anmäl)   9/9 2014
Chambaran är inte det sämsta jag har sett, men inte heller bland den bättre. Barnskådespelarna är som väntat inga skådespelare alls (det är de i och för sig inte ensamma om). Annars hyfsat snyggt och välgjort för sin tid. Dessvärre finner jag det inte alls engagerande.
maldoror (Anmäl)   10/8 2012
Fokuserar mer på gammal folktro, människors rädslor och tro på den besjälade naturen än på dåliga specialeffekter. Sammtidigt är filmens specialeffekter bland det häftigaste jag sett. Daijmajins uppenbarande är ytterst imponerande och jag kan långt ifrån förstå hur filmskaparna har gått till väga.
craptastic (Anmäl)   27/5 2011
Knaper fyra, lite ojämn.. rätt cool.
niebaotan (Anmäl)   4/7 2007
Bra fantasy med riktigt sköna effekter av den gamla skolan. Vissa karaktärer utvecklas dock dåligt och filmen står ibland och stampar på samma ställe för länge. Hade även gärna sett att Majin vaknat till liv i ett tidigare skede av filmen. Trots vissa brister är detta en ytterst sevärd film som både är snygg, välgjord och underhållande.
Marathon Night (Anmäl)   14/2 2005
Stencool! Sånt här görs inte längre! Kanske är det därför jag tycker om den? På DVD:n får man se en taskigt data-animerad Daimajin som man kan vrida lite på. Precis så usel hade den blivit om man hade gjort den idag. Undrar om de tyckte likadant 1966? Ånej, inte en gummidräkt till.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Daimajin