Damen i svart

Originaltitel: Damen i svart
Regissör:Arne Mattsson
Utgivningsår:1958

Om Damen i svart:

Detektivparet John och Kajsa planerar semester på Holmfors bruk. Innan de reser får de veta att brukspatronens sekreterare är mystiskt försvunnen.

Titel: Mannekäng i rött
Regissör: Jonas Cornell
År: 1986
Genre: Thriller
Idag röd

Karl-Arne Holmsten, Annalisa Ericson, Nils Hallberg, Anita Björk, Sven Lindberg, Isa Quensel, Sif Ruud, Lennart Lindberg, Lena Granhagen, Torsten Winge, Kotti Chave, Sonja Westerberg, Åke Lindman, Ingrid Borthen

Folke Mellvig, Lars Widding

Thriller, Mysterium

The Lady in Black

Sverige
Med i listor: Hillman
Diskussioner om Damen i svart  (0 diskussioner)
Kommentarer om Damen i svart (48 st)
Rai (Anmäl)   7/3 2018
Gud, vad jag fick mardrömmar av dessa filmer när jag var liten. Tänk att mamma lät mig se filmen, men jag fick bara se den bara en gång. Mycket bättre än dagens deckare eller thrillers .
BlommigaBarbro (Anmäl)   7/10 2017
Härlig klassisk svensk rysare. Spännande, engagerande och humoristisk. Jättebra skådespelare. Stark 5:a!
dudson (Anmäl)   4/10 2016
Långdragen och seg. Fast bra som ett tidsdokument från en svunnen tid. Ingen omtitt på denna inte"
Raimo_1985 (Anmäl)   19/5 2015
Inte lika bra som Mannekäng i rött och Den gula bilen men helt klart bra film. Nu har jag sett alla Hillman. Vad ska jag se nu? Mer Mattsson.
Krille80 (Anmäl)   14/12 2014
Tänk er kombinationen av Bergman-light + Hitchcock + Agatha Christie. Krydda dessutom med lite härliga kusligheter och en liten dos humor så får man det bästa som svensk film har producerat när det kommer till genren Thriller/rysare. Jag älskar hur ljuset och fotot är genom filmen för mycket i det skrämmande är tack vare fotografen Sven Nykvist! 4+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Damen i svart