Dancer in the Dark

Originaltitel: Dancer in the Dark
Regissör:Lars von Trier
Utgivningsår:2000

Om Dancer in the Dark:

Handlingen i "Dancer in the dark" tilldrar sig i mitten av 60-talet. Selma, spelad av den isländska popstjärnan Björk, drömmer sig bort från vardagen med hjälp av dans och musik. Men när hon blir bestulen på sina sparpengar, ställs allt på sin spets.

Titel: Breaking the Waves
År: 1993
Genre: Drama, Romantik
Pianot
Titel: De glödande åren
Originaltitel: Chronique des années de braise
Regissör: Mohammed Lakhdar-Hamina
År: 1975
De glödande åren
Titel: Järnmannen
Originaltitel: Czlowiek z zelaza
Regissör: Andrzej Wajda
År: 1981
Järnmannen

Björk, Catherine Deneuve, David Morse, Peter Stormare, Joel Grey, Cara Seymour, Vladica Kostic, Jean-Marc Barr, Vincent Paterson, Siobhan Fallon, Zeljko Ivanek, Udo Kier, Stellan Skarsgård, Jens Albinus, Reathel Bean, Mette Berggreen, Paprika Steen

Lars von Trier

Drama, Musikal

Danmark, Tyskland, Nederländerna, USA, Storbritannien, Frankrike, Sverige, Finland, Island, Norge, Italien
Med i listor: Filmfestival i Boden april 2004, Filmtipsets Topp 250, Guldpalmer, Norrköping Filmfestival Flimmer 2001, Sverige Topp 50
Diskussioner om Dancer in the Dark  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dancer in the Dark (583 st)
Jaganatha (Anmäl)   16/3 2018
Dogme 95 gifter sig inte väl med alla sång- och dansnummer. Björk är heller inte tillräckligt bra skådespelerska för att spela huvudrollen. Elva produktionsländer bekräftar teorin om ju fler kockar, desto sämre soppa.
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Bra men sorglig
Rai (Anmäl)   12/9 2017
Eftersom Björk är min gudinnan får filmen 5, men inte bara det vilken fantastisk film, jag bara älska den. Ett minus är dock att Peter Stormare måste vara med och första filmen, men tack och lov har han ingen framträdande roll, så det gör inte så mycket!!!
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Här gäller det att inte vara deprimerad när man bänkar sig. Fruktansvärd tragisk handling men Björks skådespeleri är fantastiskt. Tråkigt utfört foto
Manet (Anmäl)   20/11 2016
Jobbigt klippande i konversationer, personligen inget fan av Björks skådespeleri heller. Handlingen var egentligen bra, men filmen kändes aningen seg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dancer in the Dark