Dansar med vargar

Originaltitel: Dances with Wolves
Regissör:Kevin Costner
Utgivningsår:1990

Om Dansar med vargar:

Officeren Dunbar i den amerikanska armén söker tjänstgöring långt ifrån civilisationen. Där möter han snart landets urinvånare – indianerna. Det första mötet blir våldsamt och kunde ha ändat hans liv, men istället leder det till början på något nytt för Dunbar.
Se filmen på iTunes

Regissör: Mike Gabriel, Eric Goldberg
År: 1995
Genre: Drama, Familjefilm, Romantik
Pocahontas

Kevin Costner, Mary McDonnell, Maury Chaykin, Robert Pastorelli, Graham Greene (II), Charles Rocket, Rodney Grant, Tantoo Cardinal, Wes Studi

Michael Blake

Drama, Äventyr, Western

USA, Storbritannien
Med i listor: Amerikanska inbördeskriget, Oscars, Western Top 50
Diskussioner om Dansar med vargar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dansar med vargar (454 st)
Bumbi78 (Anmäl)   22:39 14/4
Söndagsmatiné och omtitt av denna klassiska western. Minns när den kom och det höga status den fick redan då - och så här snart 30 år senare var det inte oförtjänt. Den romantiserade bilden och historisk korrekthet är såklart föremål för "de lärde", men faktum kvarstår att detta är en förbannat snygg film med en story som funkar alldeles utmärkt en trist söndag i April.
Pi-R (Anmäl)   9/11 2018
(extended cut) Fyran hänger löst... Varken Costner eller McDonnell förmår riktigt hålla upp huvudrollerna, rollfigurerna är, om inte platta så iaf allt annat än komplexa (porträttet av pawneefolket är minst sagt problematiskt), och samma sak kan sägas om manuset. Samtidigt så finns det en storslagenhet i filmens foto, klippning, och sätt att belysa souixkulturen som jag faller rätt hårt för, och inledning har ett nästan postapokalyptiskt anslag som träffar mig helt rätt. Och jo... alla scener med Two Socks får mig att smälta totalt
Rai (Anmäl)   7/3 2018
Har jag missat att sätta betyg på denna? Bra film, men kanske lite seg..
StaffanE71 (Anmäl)   24/12 2017
Helt fantastisk. Solkar 5'a. Ett måste.
Engravadlax (Anmäl)   18/12 2017
Costners voice-over är rätt kass, och ädla vilde-grejen är jättefånig, men i övrigt rätt bra film för att vara 1990.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dansar med vargar