Dansen går

Originaltitel: Swing Time
Regissör:George Stevens
Utgivningsår:1936

Om Dansen går:

Luckys vänner vill inte att han ska gifta sig med Margaret och ser till så att han missar bröllopet. Margarets familj gillar inte heller att Lucky försörjer sig som dansare, men om han lyckas tjäna 25000 dollar har han visat sig värdig och ska få gifta sig med Margaret. Lucky och vännen Pop ger sig av till New York för att söka lyckan. Där träffar de av en händelse danslärarinnan Penny. Romantik med komplikationer uppstår...

Titel: Herrar föredrar blondiner
Titel: Vi ses igen!
Originaltitel: Carefree
År: 1938
Vi ses igen!

Fred Astaire, Ginger Rogers, Victor Moore, Helen Broderick, Eric Blore, Betty Furness, Georges Metaxa

Allan Scott, Howard Lindsay

Komedi, Romantik, Musikal

Recension Dansen går

- wst sätter betyg 3 och skriver:
Den här filmen är stundtals underhållande men har en ganska tunn handling som dock fungerar. Skådespelarna gör det de ska och är helt lysande i sina dansnummer. Musiken är väldigt bra och mycket passande till den här filmen. Man vann även en Oscar för bästa filmmusik. Mina favoritsekvenser är den första dansen mellan Fred och Ginger, man bjuder på sådan oerhört lyrisk och glädjande känsla numret...

Recension av Dansen går - Läs hela!

Med i listor: Dans
Diskussioner om Dansen går  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dansen går (26 st)
Barneyk (Anmäl)   03:29 21/1
Oengagerande med skämt som för det mesta faller ganska platt. Finns ändå en viss charm här så det är lite småtrevligt. En del dansnummer är snygga, men inget som verkligen står ut och blackface drar liksom ner känslan om en säger så. Rätt slät tvåa.
skitbad (Anmäl)   12/9 2017
Rätt kluven och filmen varvar trevliga och charmiga moment med ganska risiga delar. I slutändan lämnar den ändå mig med en fin känsla som gör mig lite extra givmild och delar ut en 3:a (om än både tveksam och svag).
ulpe01 (Anmäl)   16/5 2017
Det finns en hel del att anmärka på här. Black face, tunn handling, urlöjligt slut och de fåniga birollerna. Men när de dansar är det ju magiskt.
Merwinna (Anmäl)   10/5 2016
Som nästan alltid i Fred Astaire-filmer, är det dansscenerna som gör filmen sevärd. Inte alla dansscener heller i denna film, för övrigt - de med en hel balett kändes rätt mediokra. Dansöserna var för tjocka och klumpiga, och Astaires egen blackface-rutin kändes malplacerad. Dessutom höll jag mera på Ginger Rogers andra kavaljer - han var så mycket snyggare, stiligare och attraktivare, och uppförde sig så mycket bättre! Men som sagt: danscenerna mellan huvudpersonerna var jätte-jätte-fina!
Canomia (Anmäl)   6/1 2014
Vafan ska de alltid förstöra bra filmer med att slänga in jäkla "black face"-nummer, samma med Holliday Inn. Det är ett snyggt nummer annars dessutom.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dansen går