Dante 01

Originaltitel: Dante 01
Regissör:Marc Caro
Utgivningsår:2008

Om Dante 01:

Filmen utspelar sig någon gång i framtiden på fängelseskeppet Dante 01, i galaxens utkant. En ny fånge anländer till farkosten, som också agerar psykiatrisk forskningsenhet. Han är den enda överlevande efter ett möte med en enorm utomjordisk kraft. Den mystiska kraften sprider sig snart till övriga fångar och kaos utbreder sig.

Titel: Eden Log
Regissör: David Fincher
År: 1992
Genre: Action, Thriller, Skräck, Science Fiction
Alien 3

Lambert Wilson, Linh Dan Pham, Dominique Pinon, Yann Collette, Bruno Lochet, François Levantal, Simona Maicanescu, Gérald Laroche, François Hadji-Lazaro, Lotfi Yahya Jedidi, Dominique Bettenfeld, Yan Dron

Marc Caro, Pierre Bordage

Thriller, Science Fiction

Frankrike
Med i listor: Fantastisk Filmfestival 2008
Diskussioner om Dante 01  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dante 01 (42 st)
carnevil (Anmäl)   8/4 2015
Segt rymdflum.
fabbe86 (Anmäl)   17/8 2013
Oengagerad film med en hyfsat snygg yta. Jag bryr mig lika lite som filmskaparna verkar göra. Hade varit intressant att höra deras tanke bakom allt...
precious_death (Anmäl)   14/1 2013
bra stämning, bra skådisar o att det är snyggt lyfter detta till en trea. Annars är den ganska obegriplig. Hade iofs svårt för Förlorade barnens stad också så jag kanske inte kommer riktigt överens med honom.
Mysharry (Anmäl)   22/12 2011
Pinon och Caro brukar vara en oslagbar kombination. Släng in lite SF i mixen, och succén borde vara given. Men redan efter en halvtimme har intresset falnat, och den långa och obegripliga slutsekvensen gör det inte bättre. En del visuella scener, men man kan inte göra bra SF med enbart en snygg miljö. Speciellt inte om miljön är enformig och ganska ologisk. Men filmens största svaghet är dialogerna, vilka levereras på ett sällsynt taffligt och övertydligt sätt. Speciellt vakterna/vårdarna har riktigt illa replikskiften. En tragisk besvikelse, får man säga.
todape (Anmäl)   27/8 2011
Enbart flummig film som inte är det minst bra eller underhållande. Totalt oengagerande måste jag tyvärr säga. För att inte tala om fotot. Tänk er en teckning gjord av ett överaktivt barn med alltför många färgpennor.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dante 01