Betyg idag: 1 811 Besökare idag: 6 478

Originaltitel: Dark City
Regissör:Alex Proyas
Utgivningsår:1998

Om Dark City:

John Murdoch vaknar ensam i ett främmande hotellrum. Han väcks av ett anonymt telefonsamtal där en röst säger att han är efterlyst för en serie brutala mord. Murdoch grips av panik - hans minns ingenting av sitt förflutna. När han försöker reda ut gåtan möter han en grupp olycksbådande varelser, vars kollektiva minne gör det möjligt att stoppa tiden, och förändra verkligheten.

Titel: Matrix
Regissör: Gerald McMorrow
År: 2008
Genre: Drama, Romantik, Thriller, Fantasy
Franklyn

Rufus Sewell, William Hurt, Jennifer Connelly, Kiefer Sutherland, Richard O'Brien, Ian Richardson, Bruce Spence, John Bluthal, Colin Friels, Melissa George, David Wenham

Lem Dobbs, David S Goyer, Alex Proyas

Thriller, Science Fiction, Mysterium

USA, Australien

Recension Dark City

- AddeColciago sätter betyg 3 och skriver:
Dark City är dock en mycket bra film, som egentligen inte liknar något annat man sett. Jag garanterar att man kommer ihåg den efter en titt, men det räcker inte. Det finns bättre filmer i just denna genre, Matrix och Blade Runner för att nämna de bästa, men om man sett båda och ändå är sugen på lite högkvalitativ science fiction, då är Dark City ett bra val.

Recension av Dark City - Läs hela!

Med i listor: Postapokalyptiska filmer
Diskussioner om Dark City  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dark City (427 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   15:49 7/10
Samma koncept som Matrix
WillyV (Anmäl)   17:02 31/3
Visuell och intrigmässig föregångare som Matrix snodde friskt ifrån. Har sina brister, men är en klart sevärd kultklassiker. Stark trea.
fridenpaden (Anmäl)   28/9 2016
Gillar fortfarande filmen. Första gången jag ser om den sedan det begav sig. Har nu en DVD-utgåva med två kommentarspår. Nästa gång blir det att se filmen med Roger Eberts kommentarer. Det ska bli intressant.
Itake (Anmäl)   10/7 2016
seeeeeeeeeeeeeeg
BlueViper (Anmäl)   27/2 2016
Första gången jag ser den här vill jag poängtera med tanke på andra kommentarer. Gillar man den här sortens science fiction borde man uppskatta den här. Skön atmosfär! Lite lik De förlorade barnens stad i känslan, särskilt Kiefer. Ganska oamerikansk för att vara film noir tycker jag.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dark City