Dark City

Originaltitel: Dark City
Regissör:Alex Proyas
Utgivningsår:1998

Om Dark City:

John Murdoch vaknar ensam i ett främmande hotellrum. Han väcks av ett anonymt telefonsamtal där en röst säger att han är efterlyst för en serie brutala mord. Murdoch grips av panik - hans minns ingenting av sitt förflutna. När han försöker reda ut gåtan möter han en grupp olycksbådande varelser, vars kollektiva minne gör det möjligt att stoppa tiden, och förändra verkligheten.

Titel: Matrix
Regissör: Dario Piana
År: 2007
Genre: Thriller, Skräck
The Deaths of Ian Stone

William Hurt, Kiefer Sutherland, Jennifer Connelly, Colin Friels, Bruce Spence, Melissa George, Rufus Sewell, Richard O'Brien (I), Ian Richardson, David Wenham, John Bluthal

Lem Dobbs, David S Goyer, Alex Proyas

Thriller, Science Fiction, Mysterium

USA, Australien

Recension Dark City

- Greenleaf sätter betyg 3 och skriver:
Dark City handlar om en man, John Murdoch, som vaknar upp i ett hotellrum och inser att han inte minns vad som hände innan uppvaknandet. Det visar sig att han är misstänkt för mord på flera prostituerade och han inser att han jagas både av polisen samt några mystiska män. Redan från början får man installera sig i en mörk och dyster värld med 50-talsstämning. Utan att få reda på någon som helst...

Recension av Dark City - Läs hela!

Med i listor: Postapokalyptiska filmer
Diskussioner om Dark City  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dark City (428 st)
StaffanE71 (Anmäl)   23/12 2017
Klart underskattad film. Den är visserligen lite långsökt - på alla håll och kanter - men likaledes klockren i sin genre. Kiefer briljerar. 5'a.
Filmfantast86 (Anmäl)   7/10 2017
Samma koncept som Matrix
WillyV (Anmäl)   31/3 2017
Visuell och intrigmässig föregångare som Matrix snodde friskt ifrån. Har sina brister, men är en klart sevärd kultklassiker. Stark trea.
fridenpaden (Anmäl)   28/9 2016
Gillar fortfarande filmen. Första gången jag ser om den sedan det begav sig. Har nu en DVD-utgåva med två kommentarspår. Nästa gång blir det att se filmen med Roger Eberts kommentarer. Det ska bli intressant.
Itake (Anmäl)   10/7 2016
seeeeeeeeeeeeeeg