Darkest Hour

Originaltitel: Darkest Hour
Regissör:Joe Wright
Utgivningsår:2017

Om Darkest Hour:

I andra världskrigets inledning trycks de allierade styrkorna tillbaka och land efter land tvingas kapitulera. Nu måste den nyligen tillträdde brittiska premiärministern Winston Churchill avgöra om det ligger i Storbritanniens intresse att inleda fredsförhandlingar med Hitler.

Titel: Kungens val
Originaltitel: Lincoln
Regissör: Steven Spielberg
År: 2012
Lincoln

Gary Oldman, Kristin Scott Thomas, Ben Mendelsohn, Lily James, Ronald Pickup, Stephen Dillane, Nicholas Jones, Samuel West, David Schofield, Richard Lumsden, Malcolm Storry, Hilton McRae, Benjamin Whitrow, Joe Armstrong, Adrian Rawlins, David Bamber

Anthony McCarten

Drama, Krig, Biografi

Storbritannien, USA
Diskussioner om Darkest Hour  (0 diskussioner)
Kommentarer om Darkest Hour (33 st)
PeterTheW (Anmäl)   22:11 21/1
Bättre än väntat!
kryttan (Anmäl)   5/11 2018
Gary Oldman är helt fantastisk!! Filmen är mindre fantastisk, gäsp...
Doddedronten (Anmäl)   13/10 2018
Väldigt effektivt och känslostarkt berättad! Massor av tårar kom. Gary Oldman lysande, men den totala historiska bilden av Churchill behöver verkligen kompletteras, t ex här: https://www.aftonbladet.se/kultur/a /3j4dpv/churchill--en-tyrann
mammene (Anmäl)   5/9 2018
Det här var fantastiskt bra och det var mycket Oldmans förtjänst, vilken prestation och förstås en mycket tacksam roll att paradera i. Är väldigt förtjust i historia på film, om spelet bakom och här lyckades man bra med det, det enda jag kan klaga på är att man kanske glorifierade lite väl mycket. Men en stark trea är det.
Sture Stenhög (Anmäl)   2/9 2018
Den här filmen är väl väldigt mycket precis vad man förväntar sig att den ska vara, men det behöver ju inte vara negativt ifall man gillar sådant här, och det får jag nog säga att jag övervägande gör. Churchill är onekligen en tacksam person att göra film på, och det blir nästan automatiskt underhållande med honom som huvudperson. Gary Oldman slarvar inte heller bort chansen att få bre ut sig ordentligt, och det går inte att göra annat än att instämma i att han är väldigt bra. Tidsskildringen är även den imponerande, och överhuvudtaget gillar jag när man får följa andra världskrigets maktspel på det här viset. Det är dock en film som är väldigt mycket berättad från perspektivet tillhörande en regissör som sitter med facit i hand, och det blir lite för mycket blinkningar till en publik som vet hur det ska gå. Hade jag fått välja, så hade jag hellre sett en film som var mer nyanserad och faktabaserad, och mindre glamouriserande, men jag kunde ändå ta den här för vad den var
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Darkest Hour