Darling

Originaltitel: Darling
Regissör:Johan Kling
Utgivningsår:2007

Om Darling:

Den snygga men ständigt bekymrade Eva står i centrum för denna skildring av livet kring Stureplan. Eva jobbar i en klädbutik men merparten av hennes arbetsdag går åt att snacka skit med och om sina tjejkompisar. Hon är omgiven av egocentriska människor som har djupare relationer till sina bankkonton än till sina nära och kära och inte kan stava till empati. Men är Eva verkligen som dem? Inom kort blir Eva dumpad, sparkad, vräkt och tvungen att utforska en alternativ livsstil i samhällets lägre skikt.
Se filmen på SF Anytime

Originaltitel: Efterskalv
Regissör: Magnus von Horn
År: 2015
Efterskalv

Michelle Meadows, Michael Segerström, Richard Ulfsäter, Michael Lindgren, Erica Silfverhielm, Tanja Lorentzon, Jenny Cassel, Marko Ivkovich, Natalie Sanneman, Henrik Lundström, Robin Keller

Johan Kling

Drama, Komedi

Sverige

Recension Darling

- eilonwy sätter betyg 4 och skriver:
Eva (Michelle Meadows) lever ett sorglöst men jämngrått Östermalmsliv. Hon tycker att det mesta är ”ofräscht” och chansen att hon skulle kosta på sig ett leende är lika stor som att hon skulle shoppa på KappAhl. På andra sidan staden sitter 60-årige elektroingenjören Bernhard (Michael Segerström) i sin ekande tomma villa. Frånskild och arbetslös efter 30 år på samma företag hankar han sig fram på provanställningar...

Recension av Darling - Läs hela!

Diskussioner om Darling  (0 diskussioner)
Kommentarer om Darling (453 st)
Rai (Anmäl)   19/12 2018
Usel som vanligt när det kommer till svenskfilm...
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
bra drama
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Johan Klings skapelse Darling är en mycket svensk Stockholmskildring men ändå presenterad på ett något osvenskt sätt. Det hela är intelligent, roande, komiskt och tragiskt svart. Allt på en gång. Men detta till trots känns det även händelsefattigt och långtradigt. Michael och Michelle gör båda schysta skådespelar prestationer.
Albion (Anmäl)   15/8 2016
En av de bästa svenska filmerna jag sett de senaste åren. Kul med en lågbudgetfilm som visar att det går att berätta riktigt bra berättelser trots små medel. Det är en konceptfilm som aldrig kliver ur formatet utan hela tiden driver berättelsen framåt kring två "satelliter" som för en stund korsar varandras bana. Håller med Medlock att busscenen är magisk och hade varit ett perfekt slut på filmen. Betyget blir en stark 4;a, dvs 4+
Medlock (Anmäl)   26/12 2015
"Själens obotliga ensamhet..." Det här är en av de bästa svenska filmerna på 2000-talet, kanske den allra bästa. Busscenen är fantastisk, synd att Kling inte valde att ha den som slutscen. Då hade filmen varit fulländad.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Darling