Det vita bandet

Originaltitel: Das weisse Band
Regissör:Michael Haneke
Utgivningsår:2009

Om Det vita bandet:

Märkliga händelser stör det lugna livet i en tysk by vid tiden innan första världskriget. Händelserna verkar ha en koppling till byns skola och en lärare observerar och undersöker det som inträffar och snart är han något på spåret.

Titel: Dogville
Regissör: Henri-Georges Clouzot
År: 1943
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Korpen

Susanne Lothar, Ulrich Tukur, Leonard Proxauf, Burghart Klaussner, Rainer Bock, Marisa Growaldt, Janina Fautz, Sebastian Hülk, Leonie Benesch, Ursina Lardi, Christian Friedel, Ernst Jacobi (röst), Birgit Minichmayr

Michael Haneke

Drama, Mysterium

Das weiße Band, The White Ribbon

Österrike, Tyskland, Frankrike, Italien

Recension Det vita bandet

- frienatic sätter betyg 4 och skriver:
Du vill inte missa en sekund av Hanekes fotografiskt fulländade film. Så bländande är klarheten i bilderna, med hög kontrast mellan svart och vitt, att man önskar att man kunde hindra ögonlocken från att blinka eller att biografen kunde installera maskiner som spärrade upp ögonen i Clockwork orange-style.

Recension av Det vita bandet - Läs hela!

Med i listor: Guldpalmer
Diskussioner om Det vita bandet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det vita bandet (168 st)
Bozze80 (Anmäl)   11/10 2018
Flera starka scener, och snyggt foto, men alldeles för sömnigt där emellan vilket gör den tämligen långtråkig, trots den intressanta handlingen.
nodon (Anmäl)   7/11 2017
Intressant film och väldigt snygg. Förväntade mig dock mer än jag fick och jag tycker Haneke kunde "dödat lite älsklingar" och kortat ner filmen en knapp halvtimme. Sen var ljudet på Zita där jag såg filmen igår (061117) dåligt och skränigt vilket drog ner upplevelsen något. Stark trea dock!
Filmfantast86 (Anmäl)   6/10 2017
Bra skildring av tiden före första världskriget i en by Tyskland
martin eden (Anmäl)   28/5 2017
[rek. 5] Oj, oj, oj!!! Filmen fångar mig omedelbart och den narrativa intrigen är utsökt. Regin är mästerlig, skådespelet likaså. Fantastiskt komplex historia av en av vår tids absolut skickligaste regissörer!! Mästerverk!!! 5.
Dele (Anmäl)   3/4 2016
En stark, omskakande, mångbottnad, fascinerande och utsökt komponerad film. Betygsfemman är inte långt borta.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det vita bandet